אי ספיקת לב Flashcards

1
Q

Metoprolol, Bisoprolol, Carvedilol

A

חוסמי בטא, אנטגוניסטים לבטא.
מנגנון פעולה- הפחתת לחץ דם, הפחתת קצב לב ועוצמת הכיווץ של שריר הלב וכך מקטינים את עבודת הלב. מדובר בחוסמי בטא 1, וכך יש ירידה בקצב הלב והגדלת משך הדיאסטולה (מילוי הקורונריים מתרחש בשלב הדיאסטולה), כך דיאסטולה ארוכה ממלאת יותר את העורקים הקורונריים.
שימושים- ניתן חוסמי בטא לחולי אי ספיקת לב יציבים (לא עם החמרה) שיש להם ירידה בנפח הפעימה של חדר שמאל. בנוסף, בהיעדר התוויות נגד או היסטוריה של אי סבילות. חולים לא יציבים לא יקבלו תרופות אלו.
תופעות לוואי- הורדת לחץ דם, האטת קצב לב, הקטנת עוצמת כיווץ הלב, כיווץ סימפונות, תלות, מניעת תסמיני חרדה, מניעת תסמיני גמילה מאלכוהול ואופיאטים, דיכוי תסמיני היפר-תירואיד, טיפול בפיאוכרומוציטומה, הפחתת ייצור נוזל העין לטיפול בגלאוקומה, מונעים את רעד בטא, עלייה ברמת הגלוקוז בסרום, מיסוך סימני היפוגליקמיה, הרעה בפרופיל השומנים, החמרת מחלה וסקולרית פריפרית, אין אונות, ירידה בהפרשת רנין בכליה, מניעת מיגרנה.

מתאימים באי ספיקת לב. לא נותנים חוסמי בטא באי ספיקת לב כי אלו תרופות שמקטינות את עוצמת הכיווץ ומחמירות את אי ספיקת הלב.
ברקע יש את מנגנוני הפיצוי- הפעלת RAAS, מערכת הסימפתטית, שמזרזים את התקדמות המחלה, ולכן מנסים לעכב אותם על ידי מתן מינון קטן של חוסמי בטא, ונעלה בהדרגה.
הפסקה פתאומית של חוסמי בטא תגדיל סיכון לאירוע לבבי!

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
2
Q

Catopril, Enalapril, Ramipril

A

מעכבי אנזים ACE.
מנגנון הפעולה- מעכבים את אנזים ACE שמייצר את אנגיוטנסין 2. הן מקטינות רימודלינג, מורידות רמות של אנגיוטנסין 2 ואלדוסטרון ולכן יש ירידה בלחץ הדם. אלדוסטרון שומר נתרן ונוזלים- עיכוב שלו יגרום להוצאת נוזלים, בנוסף הן מורידות גם לחץ דם ולכן התנגודת יורדת. הן גורמות גם להרחבת כלי דם ולירידה בפעילות הסימפתטית, מעלות את רמות ברדיקינין שגם כן מוריד לחץ דם.
שימושים- אלו התרופות הראשונות לטיפול באי ספיקת לב. מונעות החמרה בתפקוד הלב על ידי עיכוב פעילות RAAS.
בגלל הקטנת הרימודלינג- מחלת לב איסכמית, אי ספיקת לב וסוכרת.
תופעות לוואי- שיעול טורדני, בצקת אנגיונוירוטית, פריחה (אלו תופעות שנובעות מהצטברות ברדיקינין). פגיעה בתפקודי הכלייה, בהתייבשות מתן ACEI עלול לגרום לנפילת לחץ דם שתוביל לאי ספיקת כליות, היפרקלמיה וירידת לחץ דם (אלו תופעות שנובעות מעיכוב מערכת RAAS).
התוויות נגד- הריון- עבור ריכוז מלחים מדוייק למרקם מי שפיר תקין. Bilateral renal artery stenosis, חולים שפיתחו אנגיואדמה על רקע מעכבי ACE בעבר.

ACEI וסוכרת מובילים לירידה בתפקודי הכליות. חולי סוכרת עם לחץ דם גבוה- וגם פגיעה בתפקודי הכליות יקבלו ACEI לטיפול בלחץ הדם הגבוה כי גם ככה יש להם כבר פגיעה בכליה.
אם לא ניתן לקחת ACEI (התוויות נגד), ניקח ARB. אבל לא ניתן לעבור מACEI לתרופות ARB בעת הריון, לחץ דם נמוך או אי ספיקת כליות.
יש להימנע משילוב ACEI, ARB וחוסמי אלדוסטרון יחד- הם מחמירים את הסיכוי לאי ספיקת כליות.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
3
Q

Candesartan, Losartan, Valsartan

A

משפחת תרופות ARB’s.
מנגנון פעולה- אנטגוניסטים לרצפטור של אנגיוטנסין 2, חסימתם מרחיבה כלי דם ומונעת רימודלינג.
שימושים- אי ספיקת לב בגלל שיש מניעה של עיצוב מחדש והורדת לחץ דם.
תופעות לוואי- הורדת לחץ דם, מניעת עיצוב מחדש, הקטנת הפרשת אלדוסטרון, הקטנת הפרשת קטכולאמינים, פגיעה בתפקודי הכליות, היפרקלמיה.
התוויות נגד- הריון, Bilateral renal artery stenosis, יש להיזהר באי ספיקת כליות.

התרופות לא גורמות לעלייה ברמות ברדיקינין ולכן לא יהיה אצלם אנגיואדמה ושיעול טורדני.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
4
Q

Valsartan + Sacubitril

A

חלק מהARNI. מעכבי נפריזילין וARB.
מנגנון פעולה- הפפטידים BNP וANP גורמים לאפקט משתן- מסייעים בהורדת נפח הדם וכך מסייעים ללב. האנזים נפריליזין מפרק את הפפטידים הללו ולכן הוא יעוכב. נפריליזין גם אחראי על פירוק אנגיוטנסין 2 ולכן ינתנו גם ARB.
שימושים- נותנים רק לחולים בשלבים מתקדמים. התרופה מקדמת תהליכים שמשפרים את המצב- אפקט משתן, הרחבת כלי דם, ירידה בהיפרטרופיה, בפיברוזיס ובעיצוב מחדש, ירידה בפעילות המערכת הסימפתטית.
תופעות לוואי- שיעול, עלייה בקריאטינין בסרום, היפרקלמיה, ירידת לחץ דם ואנגיואדמה (נדירה).

ARNO גורמים לירידה בתנגודת הפריפרית, ירידה בלחץ התוך ריאתי וירידה בלחץ העליות.
על כן, ARNI משמש לטיפול באי ספיקת לב עם ירידה במקטע הפליטה- ירידה ביכולת חדר שמאל להתכווץ.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
5
Q

.Spironolactone

A

משתנים אוגרי אשלגן, אנטגוניסטים לאלדוסטרון
מנגנון פעולה- חסימת הרצפטור המינרלקורטיקואידי- אין פעילותשלו ואין שמירה של נתרן ומים עבור האשלגן. בגלל שהם חוסמים, הם גורמים להוצאת נתרן ושמירת אשלגן. כך יש הוצאת מים, ירידה בנפח הדם וירידה בלחץ הדם.
חסימת אלדוסטרון גורמת להקטנת העיצוב מחדש, שינויי קולגן, שגורמים לשינויים ופיברוזיס בשריר הלב ובכלי הדם.
שימושים- בצקת, אי ספיקת לב, יתר לחץ דם, היפוקלמיה, מחלת שחלות פוליצסטית. משמעות לטיפול ביתר לחץ דם ובאי ספיקת לב.
תופעות לוואי- היפרקלמיה (הוצאת נתרן ושמירת אשלגן), החמרה בתפקוד הכלייתי, גניקומסטיה (צניחת השדיים בגברים), הפרעות בתפקוד המיני.

האלדוסטרון הוא קורטיקואיד ושייך למשפחת הסטרואידים, אחראי לשמירה של נתרן ומים. ולכן, תופעת הלוואי של התרופה היא צניחה של שדיים בגבר כי היא דומה למבנה של הורמוני המין. בגלל שינויי המלחים, יש סיכון לחוסר איזון במלחים ולהפרעות קצב.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
6
Q

Hydrochlorothiazide, Metolazone

A

תיאזידים.
מנגנון פעולה- עובדות אחראי הלולאה. מגבירות הוצאת נתרן שהיה אמור להיספג מחדש ומעכבות את הספיגה בחלק המרוחק. כך הן מגבירות את הפרשתו בשתן שיחד איתו יוצאים המים.
שימושים- בעקבות הוצאת הנוזלים נפח השתן עולה, הבצקת יורדת ונפח הדם קטן- הקטנת נפח הדם מקטינה את התנגודת הפריפרית ואת תפוקת הלב- וזה גורם להפחתת העומס על הלב. מתאימות לטיפול ביתר לחץ דם ולאי ספיקת לב.
תופעות לוואי- הורדת לחץ דם, היפוקלמיה והיפונתרמיה, היפראוריצמיה, היפרגליקמיה, היפרכולסטרולמיה, היפרקלצמיה, היפומגנזמיה, פוטוסנסטיביות- רגישות לשמש, בססת מטבולית.
התוויות נגד- הריון (בגלל השינוי במלחים במי השפיר), אי ספיקת כליות בגלל העלייה ברנין. יש להיזהר- דיסליפידמיה (כולסטרול לא מאוזן), סוכרת (בגלל העלייה ברמות הסוכר) וגאוט.

העדפות- במקרה של אי ספיקת לב, בצקות ושילובים.
תופעות הלוואי האלקטרוליטיות (המלחים- אשלגן, נתרן, גלוקוז, חומצה אורית בדם), מתייצבות תוך חודש של טיפול.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
7
Q

Furosemide

A

משתני לולאה.
מנגנון פעולה- משתני לולאה מגבירים את הפרשת יוני הנתרן בשתן (לעומת 10 אחוז בתיאזידים), גורמים להרבה שתן! יחד עם הנתרן יוצאים מים וכך יש ירידה משמעותית במים (נפח השתן עולה), הבצקת קטנהף נפח הדם קטן ולחץ הדם יורד.
שימושים- הם משמשים כשדרושה השפעה משתנת חזקה- אי ספיקת לב, בצקת ריאות, תסמונת נפרוטית, מחלת כליות מתקדמת, היפרקלצמיה. מתאימות לטיפול באי ספיקת לב ולבצקות.
תופעות לוואי- פגיעה בתפקוד הכלייתי, אוטוטוקסיות- פגיעה בשמיעה, היפראוריצמיה, ירידה בלחץ דם, היפוקלמיה, היפומגנזמיה, היפונתרמיה והתייבשות.
התוויות נגד- את התרופה לא ניתן נגד לחץ דם כי היא גורמת להתייבשות

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
8
Q

Hydralazine

A

מרחיבי כלי דם ישירים- מורידים את לחץ הדם העורקי (מרחיבי עורקים).
מנגנון פעולה- הרחבת כלי דם וכך מקטינים את התנגודת הפריפרית.
שימושים- מרחיב עורקים, במתן עם ניטראטים שמרחיבים ורידים- יקטן הסיכוי לבצקת. המצבים שרוצים להוריד את לחץ הדם כדי שהלב לא יעבוד קשה- ניתן מורידי Preload ומורידי Afterload וכך נקבל ירידה בעבודת הלב ופחות בצקות.
מרחיבי העורקים גורמים לירידה בתנגודת הפריפרית ולכן תהיה עלייה בתפוקת הלב.
מרחיבי הורידים גורמים להקטנה בעבודת הלב ומקטינים בצקות כתוצאה מתופעת לוואי של הידרלזין.
הידרלזין מונעת יכולת טכיפלקסיס מניטרטים כי הוא בעל תכונה נוגדת חמצון.
תופעות לוואי- בצקת, טכיקרדיה רפלקסיבית, ירידת לחץ דם אורתוסטטית, סחרחורת, כאב ראש, בחילות, סומק בפנים.
התוויות נגד- מחלת לב איסכמית (תרופה שגורמת לטכיקרדיה תגדיל את צריכת החמצן בלב ולכן תגרום להחמרת המחלה). כאב ראש וסקולרי (אנשים עם מיגרנות יסבלו ישר מכאבי ראש)

Drug induced Lopus- מחלה אוטואימונית בה הגוף תוקף את הDNA. לאחר הפסקת הטיפול המחלה עוברת.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
9
Q

Isosorbide mononitrate, Nitroglycerin

A

תרופה ממשפחת הניטרטים והניטריטים. אלו מרחיבי כלי דם ישירים- מורידים לחץ דם ורידי על ידי הרחבת ורידים.
מנגנון פעולה- הרחבת ורידים ועורקים קורונריים (בעיקר ורידים). הרחבת הורידים גורמת לירידה בלחץ הדם ומקלה על פעולה הלב. הרחבת העורקים משפרת את זרימת הדם ללב.
שימושים- הידרלזין מרחיב עורקים, במתן עם ניטראטים שמרחיבים ורידים- יקטן הסיכוי לבצקת. המצבים שרוצים להוריד את לחץ הדם כדי שהלב לא יעבוד קשה- ניתן מורידי Preload ומורידי Afterload וכך נקבל ירידה בעבודת הלב ופחות בצקות.
מרחיבי העורקים גורמים לירידה בתנגודת הפריפרית ולכן תהיה עלייה בתפוקת הלב.
מרחיבי הורידים גורמים להקטנה בעבודת הלב ומקטינים בצקות כתוצאה מתופעת לוואי של הידרלזין.
הידרלזין מונעת יכולת טכיפלקסיס מניטרטים כי הוא בעל תכונה נוגדת חמצון.
תופעות לוואי- ירידה בלחץ הדם, בצקת, סחרחורת, טכיקרדיה רפלקסיבית, אורתוסטטיזם, הסמקה וכאב ראש.
התוויות נגד- אסור לשלב נירטים עם מעכבי האנזים! תיתכן הרפיית כלי דם יותר מידי וכך לנפיל לחץ דם ומוות.

עוברים first pass effect- רוב התרופה מתפרקת במעבר ראשון בכבד.
עבור ספיגה טובה התרופה תינתן מתחת ללשון

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
10
Q

Digoxin

A

התרופה היא ממשפחת הדיגיטליס.
מנגנון פעולה- דיגוקסין מתחה עם אשלגן על משאבת נתרן-אשלגן ומעכב אותה. זה גורם לכיווץ שריר וכך תהיה עלייה בעוצמת הכיווץ. האטת קצב הלב נעשית על ידי השפעה ישירה על עצב הואגוס להורדת קצב הלב.
שימושים- אי ספיקת לב ופרפור עליות. דיגוקסין מאט את קצב הלב ומעלה את עוצמת הכיווץ- אין עלייה בצריכת החמצן: שיפור באיכות החיים, שיפור ביכולת מאמץ, ירידה בבצקת וירידה בהפרשת רנין.
תופעות לוואי- ברדיקרדיה עלולה להוביל למוות, הפרעות קצב שעלולות לגרום לדום לב או לפרפור חדרים ומוות, ראייה מטושטשת (אפילו בגוון צהוב), ירידה בתיאבון, בחילות והקאות ובלבול.

דיגוקסין זו תרופה בעלת טווח תרפויטי צר ורעילה מאוד. היא ניתנת לאי ספיקת לב משלב 3 בלבד. בהיפוקלמיה- דיגוקסין יעבוד יותר, בהיפרקלמיה דיגוקסין יעבור פחות. לכן בדיגוקסין יש לשמור על רמת אשלגן יציבה.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly