Språkhistoria - lättläst Flashcards
(14 cards)
Varför är det viktigt att kunna språkhistoria?
Språkhistoria hjälper oss förstå hur språket förändrats, varför svenskan ser ut som den gör idag och hur det kan utvecklas.
Vilken språkfamilj tillhör svenska och var kommer den ifrån?
Svenska tillhör den indoeuropeiska språkfamiljen som kommer från området norr om Svarta och Kaspiska havet.
Vilka grenar finns inom den indoeuropeiska språkfamiljen?
Germanska, romanska, slaviska och indoiranska grenar.
Vilka andra stora språkfamiljer finns utöver den indoeuropeiska?
Sinotibetanska, afroasiatiska och uraliska språkfamiljer.
Vad är arvord och ge exempel.
Ord som funnits i språket i tusentals år, t.ex. far, mor, sol, måne.
Vad är lånord och varför lånar vi ord från andra språk?
Ord vi tagit från andra språk, ofta för nya företeelser eller modern klang, som ”snacks” eller ”second hand”.
Ge exempel på språk vi lånat ifrån och typiska ord därifrån.
Latin (skola), tyska (stad), franska (parfym), engelska (mejl).
Vad är nyord och hur uppstår de?
Nya ord som uppstår av teknik, samhällsförändringar och trender, t.ex.Bratsummer, demure och grisch
Vad kännetecknar runsvenska perioden (800–1225)?
Svenskan skrevs med runor på dessa runor användes alfabetet “Futhark”, som bestod av endast 16 bokstäver. Runstenar var som minnesstenar.
Vad kännetecknar fornsvenska perioden (1225–1526)?
Latin ersatte runor, första lagtexterna skrevs (Väst Götalandlagen). Många lånord från latin och tyska. Svår grammatik.
Vad hände under nysvenska perioden (1526–1879)?
Bibelöversättning standardiserade språket. Lån från franska. Svenska Akademien grundades.
Vad kännetecknar nusvenska perioden (1879–)?
Språket blev enklare. Skola, media och engelska har haft stor påverkan.
Vilka faktorer har påverkat det svenska språket under nusvenskan?
Obligatorisk skola, bibliotek, stavningsreformer, radio/tv och engelska kulturen.
Hur kan framtidens svenska komma att förändras?
Vi kommer troligen låna fler ord, förenkla stavning och påverkas mer av digitalt språk.