T1 historische ontwikkeling van testen Flashcards
(29 cards)
3 bepalende gebeurtenissen ontwikkeling testen
1905: verschijning Binet-Simon test
1914: eerste wereldoorlog
1940: tweede wereldoorlog
6 periodes
periode 0: vroege voorlopers (1700)
periode 1: aanloop naar… (18e eeuw-1905)
periode 2: eerste ontwikkelingen (1905-1914)
periode 3 stroomversnelling (1914-1940)
periode 4: consolidatie (1940-1965)
periode 5: recente geschiedenis (1965-2000)
periode 0: voorlopers (1700)
- Chinese oudheid: selectiesysteem
- oude Grieken : hippocrates en Aristoteles
- middeleeuwen: Giambattista della Porta’s zoölogische methode
- nieuwere tijd: Lavaters fysiognomiek - Galls frenologie - Lombroso’s criminele fysiognomie - Huters psychofysionomie gebaseerd op kiembladentheorie
stimulansen periode 1
- psychiatrie: behoefte aan diagnosemogelijkheden met betrekking tot aard en niveau van geestelijke afwijkingen
- genetica: interesse in verschillen tss mensen
- experimentele psychologie: belang van gestandaardiseerde procedures
namen stimulansen vanuit psychiatrie periode 1
- Pinel
- Esquirol: onderscheid tss zwakzinnigheid en krankzinnigheid
- Séguin: performantietest - Séguin form board
- Charcot: grondlegger neurologie
- Kraepelin: poging tot diagnose krankzinnigheid in 1885
- Ebbinghaus: probeerde psychische vermoeidheid te meten met een test waarin onvolledige zinnen moesten worden aangevild, was eigenlijk om cognitieve VH in kaart te brengen
naam stimulans vanuit genetica periode 1
Francis Galton
- legde de basis voor wetenschappelijk testonderzoek: belang van onderzoek naar IV - nood aan systematiseren van onderzoekstechnieken - weergave van onderzoeksresultaten in statistische termen
- antropologisch labo - peilde vooral naar lichamelijke eigenschappen
- mentale snelheid = intelligentie (sensorisch motorische gerichte proefjes
namen stimulansen vanuit experimentele psychologie periode 1
Wundt
- 1879: eerste psychologisch labo Leipzig = start systematisch psychologisch onderzoek op grote schaal
- J.M. Cattell
- 1890 artikel in tijdschrift Mind waarin voor het eerst het woord test gebruikt w
- ontwikkelde een reeks ‘mentale tests’ (psychofysiologische proeven)
periode 2 (1905-1914) ontwikkelingen
- La psychologie individuelle: Binet en Henri (1896) studie van individuen als alternatief voor algemene psychologie - Binet stelt criteria voor mentale test op
- 1905: Binet-Simon intelligentietest = eerste intelligentietest
- 1908: Binet-Simon intelligentietest
- 1911: Binet-Simon intelligentietest
wat waren de criteria van Binet voor mentale test
- gevarieerd mogelijk om zoveel mogelijk psychische vermogens te vatten
- vooral betrekking tot mentale vermogens
- uitvoering duurt niet meer dan anderhalf uur p.p.
- gevarieerd genoeg om de proefpersoon niet te vervelen
- passend bij de omgeving waartoe individu behoort
- er zijn geen speciale of ingewikkelde apparaten nodig
1905 Simon-Binet intelligentietest wat hield die in
-30 proefjes - verschillende complexe opgaven waarvoor kind zich in dagelijksleven en schoolpraktijk gesteld zag
- uitgeprobeerd bij 50 normale kinderen van verschillende leeftijden
- proefjes op grond van die prestaties gerangschikt volgens moeilijkheid -> principe van leeftijdsdifferentiatie
- nog geen objectieve scoring
- vernieuwende benadering: accent op complexe mentale processen ipv eenvoudige processen - toetsing aan empirie - totaalscore als maat voor intelligentie
1908 Simon-Binet intelligentietest wat hield die in
- gedeeltelijk andere items
- items gegroepeerd volgens leeftijdsschalen (3-12j)
- notie mentaal niveau -> leeftijd van het normale kind waarmee de prestaties van het onderzochte kind mee in overeenstemming zijn - basisjaar + 1j wanneer per vijf correcte opgeloste items uit een hogere reeks gescoord
1911 Simon-Binet intelligentietest wat hield die in
- gelijke aantal proeven (n=5) per leeftijdsschaal
- proeven voor jongere leeftijdsgroepen (3m, 9m,1j,2j)
- andere berekeningen mentaal niveau -> basisjaar + 1/5 jaar voor elke succesvol beëindigde proef uit een hogere categorie - kan dus decimaal getal zijn
ontwikkelingen INTELLIGENTIE periode 3 (1914-1940)
- 1916: Stanford-Binet test
- Terman: geëngageerd eugenetische beweging
- 1921: eerste collectieve intelligentietest army alpha-Yerkes
- 1937: Stanford-Binet test
- Wechsler: kritiek op Stanford-Binet traditie - 3 nieuwe elementen in eigen test ‘Wechsler Bellevue’: inhoudsschalen (ipv leeftijdsschalen), verbale en performale intelligentie (ipv algemene bekwaamheid) en deviatie IQ
Stanford-Binet test 1916
- gedeeltelijk andere items
- uitgebreide leeftijdsbereik tot 16j (vanaf 16 intelligentie volledig ontwikkeld, test ook bruikbaar voor oudere kinderen of volwassenen)
- veel grotere SP (maar nog steeds blanke Californiërs)
- invoering intelligentiecoëfficient (IQ= (ML/CL)X100) - hoogste ML = 19.5 en hoogste CL=16j
army alpha Yerkes
Opvolgen van mondelinge instructies, rekenkundig redeneren, praktisch oordelen,
synoniem-antoniemparen, door elkaar gegooide zinnen, cijferreeksen aanvullen,
analogieën, informatie (algemene kennis)
- later: Army bèta als niet-verbale varianti (visueel perceptieve test, motorische test)
Stanford Binet 1937
uitbreiding leeftijdsbereik (2 jaar-22 jaar 10m) + uitbreiding aantal
proeven + representatievere onderzoeksgroep (verschillende staten, maar nog steeds
alleen blank) + invoering parallelvormen (= tweede gelijkaardige test met andere inhoud als er iets misging bij eerste test) + meer psychometrische zorg
kritiek van Wechsler op Stanford Binet traditie
- intelligentie is te gedifferentieerd om in 1 score te vatten -> opdeling verbale en performale intelligentie
- aard van de proeven verschilt naargelang de leeftijd
- proeven zijn hoofzakelijk verbaal (te weinig doe taken)
- mentale leeftijd is niet geschikt voor gebruik bij volwassenen
ontwikkelingen PSYCHOTECHNISCHe periode 3 (1914-1940)
VOOR PERIODE 3
- Hugo Münsterberg: pionier - ontwikkelde psychologische proeven voor trambestuurders
PERIODE 3
- 1930 Minnesota Assembly test = mechanische VH meten, materiaal in koffer weer in elkaar zetten
- verschuiving: geschiktheid voor beroep hangt niet enkel af van capaciteiten, ook van PH
- observatieproeven: niet alleen aandacht voor prestatie proef, maar ook voor gedrag tijdens proef
ontwikkelingen PERSOONLIJKHEIDSVRAGENLIJSTEN periode 3 (1914-1940)
VOOR PERIODE 3
- 1919: Woodworth’s personal data sheet
PERIODE 3
- Berneuter personality inventory -> kaartjes met Ja/nee vragen verdelen in ja en nee antwoorden
Woodworth’s personal data sheet
- 116 vragen, ja of nee onderlijnen
- Gemaakt op vraag van Amerikaanse leger
- Eerste vragenlijst waarin antwoorden worden opgeteld
- Optelsom = index van ‘psychologische aanpassing’
- Persoonlijkheidsvragenlijsten nauw verbonden met psychiatrische stoornissen en aandoeningen en zag deze als uitvergroting persoonlijke kenmerken
- ‘were you considered a bad boy?’ ‘are you bothered by a feeling that things are not real?’
ontwikkelingen PROJECTIETESTEN periode 3 (1914-1940)
- Freud: grondlegger psychoanalyse - lanceerde idee dat emotionele herinneringen, die verdrongen zijn, weer bewust gemaakt kunnen worden mbv subtiele duidingsmethoden
- Jung: woord-associatietest om complexe emotioneel beladen, onverwerkte ervaringen bloot te leggen
- Rorschach: inktvlekkentest
latere projectietesten
- platentest: TAT
- keuzetest: Szondi -> proefpersonen selecteren foto’s die voorkeuze en afkeur oproepen, overgebleven foto’s typeren persoon
- tekentest: boomtest
ontwikkelingen INTELLIGENTIE periode 4 (1940-1965)
- 1960 Stanford Binet
- 1986 Stanford Binet
1960 Stanford Binet
- geen parallelvormen meer
- invoering deviatie IQ (gemiddelde 100, SD =16)
- in 1972 ontwikkeling nieuwe normen voor deze: niet uitsluitend blanken