T1 historische ontwikkeling van testen Flashcards

(29 cards)

1
Q

3 bepalende gebeurtenissen ontwikkeling testen

A

1905: verschijning Binet-Simon test
1914: eerste wereldoorlog
1940: tweede wereldoorlog

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
2
Q

6 periodes

A

periode 0: vroege voorlopers (1700)
periode 1: aanloop naar… (18e eeuw-1905)
periode 2: eerste ontwikkelingen (1905-1914)
periode 3 stroomversnelling (1914-1940)
periode 4: consolidatie (1940-1965)
periode 5: recente geschiedenis (1965-2000)

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
3
Q

periode 0: voorlopers (1700)

A
  • Chinese oudheid: selectiesysteem
  • oude Grieken : hippocrates en Aristoteles
  • middeleeuwen: Giambattista della Porta’s zoölogische methode
  • nieuwere tijd: Lavaters fysiognomiek - Galls frenologie - Lombroso’s criminele fysiognomie - Huters psychofysionomie gebaseerd op kiembladentheorie
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
4
Q

stimulansen periode 1

A
  • psychiatrie: behoefte aan diagnosemogelijkheden met betrekking tot aard en niveau van geestelijke afwijkingen
  • genetica: interesse in verschillen tss mensen
  • experimentele psychologie: belang van gestandaardiseerde procedures
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
5
Q

namen stimulansen vanuit psychiatrie periode 1

A
  • Pinel
  • Esquirol: onderscheid tss zwakzinnigheid en krankzinnigheid
  • Séguin: performantietest - Séguin form board
  • Charcot: grondlegger neurologie
  • Kraepelin: poging tot diagnose krankzinnigheid in 1885
  • Ebbinghaus: probeerde psychische vermoeidheid te meten met een test waarin onvolledige zinnen moesten worden aangevild, was eigenlijk om cognitieve VH in kaart te brengen
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
6
Q

naam stimulans vanuit genetica periode 1

A

Francis Galton
- legde de basis voor wetenschappelijk testonderzoek: belang van onderzoek naar IV - nood aan systematiseren van onderzoekstechnieken - weergave van onderzoeksresultaten in statistische termen
- antropologisch labo - peilde vooral naar lichamelijke eigenschappen
- mentale snelheid = intelligentie (sensorisch motorische gerichte proefjes

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
7
Q

namen stimulansen vanuit experimentele psychologie periode 1

A

Wundt
- 1879: eerste psychologisch labo Leipzig = start systematisch psychologisch onderzoek op grote schaal
- J.M. Cattell
- 1890 artikel in tijdschrift Mind waarin voor het eerst het woord test gebruikt w
- ontwikkelde een reeks ‘mentale tests’ (psychofysiologische proeven)

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
8
Q

periode 2 (1905-1914) ontwikkelingen

A
  • La psychologie individuelle: Binet en Henri (1896) studie van individuen als alternatief voor algemene psychologie - Binet stelt criteria voor mentale test op
  • 1905: Binet-Simon intelligentietest = eerste intelligentietest
  • 1908: Binet-Simon intelligentietest
  • 1911: Binet-Simon intelligentietest
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
9
Q

wat waren de criteria van Binet voor mentale test

A
  • gevarieerd mogelijk om zoveel mogelijk psychische vermogens te vatten
  • vooral betrekking tot mentale vermogens
  • uitvoering duurt niet meer dan anderhalf uur p.p.
  • gevarieerd genoeg om de proefpersoon niet te vervelen
  • passend bij de omgeving waartoe individu behoort
  • er zijn geen speciale of ingewikkelde apparaten nodig
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
10
Q

1905 Simon-Binet intelligentietest wat hield die in

A

-30 proefjes - verschillende complexe opgaven waarvoor kind zich in dagelijksleven en schoolpraktijk gesteld zag
- uitgeprobeerd bij 50 normale kinderen van verschillende leeftijden
- proefjes op grond van die prestaties gerangschikt volgens moeilijkheid -> principe van leeftijdsdifferentiatie
- nog geen objectieve scoring
- vernieuwende benadering: accent op complexe mentale processen ipv eenvoudige processen - toetsing aan empirie - totaalscore als maat voor intelligentie

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
11
Q

1908 Simon-Binet intelligentietest wat hield die in

A
  • gedeeltelijk andere items
  • items gegroepeerd volgens leeftijdsschalen (3-12j)
  • notie mentaal niveau -> leeftijd van het normale kind waarmee de prestaties van het onderzochte kind mee in overeenstemming zijn - basisjaar + 1j wanneer per vijf correcte opgeloste items uit een hogere reeks gescoord
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
12
Q

1911 Simon-Binet intelligentietest wat hield die in

A
  • gelijke aantal proeven (n=5) per leeftijdsschaal
  • proeven voor jongere leeftijdsgroepen (3m, 9m,1j,2j)
  • andere berekeningen mentaal niveau -> basisjaar + 1/5 jaar voor elke succesvol beëindigde proef uit een hogere categorie - kan dus decimaal getal zijn
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
13
Q

ontwikkelingen INTELLIGENTIE periode 3 (1914-1940)

A
  • 1916: Stanford-Binet test
  • Terman: geëngageerd eugenetische beweging
  • 1921: eerste collectieve intelligentietest army alpha-Yerkes
  • 1937: Stanford-Binet test
  • Wechsler: kritiek op Stanford-Binet traditie - 3 nieuwe elementen in eigen test ‘Wechsler Bellevue’: inhoudsschalen (ipv leeftijdsschalen), verbale en performale intelligentie (ipv algemene bekwaamheid) en deviatie IQ
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
14
Q

Stanford-Binet test 1916

A
  • gedeeltelijk andere items
  • uitgebreide leeftijdsbereik tot 16j (vanaf 16 intelligentie volledig ontwikkeld, test ook bruikbaar voor oudere kinderen of volwassenen)
  • veel grotere SP (maar nog steeds blanke Californiërs)
  • invoering intelligentiecoëfficient (IQ= (ML/CL)X100) - hoogste ML = 19.5 en hoogste CL=16j
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
15
Q

army alpha Yerkes

A

Opvolgen van mondelinge instructies, rekenkundig redeneren, praktisch oordelen,
synoniem-antoniemparen, door elkaar gegooide zinnen, cijferreeksen aanvullen,
analogieën, informatie (algemene kennis)
- later: Army bèta als niet-verbale varianti (visueel perceptieve test, motorische test)

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
16
Q

Stanford Binet 1937

A

uitbreiding leeftijdsbereik (2 jaar-22 jaar 10m) + uitbreiding aantal
proeven + representatievere onderzoeksgroep (verschillende staten, maar nog steeds
alleen blank) + invoering parallelvormen (= tweede gelijkaardige test met andere inhoud als er iets misging bij eerste test) + meer psychometrische zorg

17
Q

kritiek van Wechsler op Stanford Binet traditie

A
  • intelligentie is te gedifferentieerd om in 1 score te vatten -> opdeling verbale en performale intelligentie
  • aard van de proeven verschilt naargelang de leeftijd
  • proeven zijn hoofzakelijk verbaal (te weinig doe taken)
  • mentale leeftijd is niet geschikt voor gebruik bij volwassenen
18
Q

ontwikkelingen PSYCHOTECHNISCHe periode 3 (1914-1940)

A

VOOR PERIODE 3
- Hugo Münsterberg: pionier - ontwikkelde psychologische proeven voor trambestuurders
PERIODE 3
- 1930 Minnesota Assembly test = mechanische VH meten, materiaal in koffer weer in elkaar zetten
- verschuiving: geschiktheid voor beroep hangt niet enkel af van capaciteiten, ook van PH
- observatieproeven: niet alleen aandacht voor prestatie proef, maar ook voor gedrag tijdens proef

19
Q

ontwikkelingen PERSOONLIJKHEIDSVRAGENLIJSTEN periode 3 (1914-1940)

A

VOOR PERIODE 3
- 1919: Woodworth’s personal data sheet
PERIODE 3
- Berneuter personality inventory -> kaartjes met Ja/nee vragen verdelen in ja en nee antwoorden

20
Q

Woodworth’s personal data sheet

A
  • 116 vragen, ja of nee onderlijnen
  • Gemaakt op vraag van Amerikaanse leger
  • Eerste vragenlijst waarin antwoorden worden opgeteld
  • Optelsom = index van ‘psychologische aanpassing’
  • Persoonlijkheidsvragenlijsten nauw verbonden met psychiatrische stoornissen en aandoeningen en zag deze als uitvergroting persoonlijke kenmerken
  • ‘were you considered a bad boy?’ ‘are you bothered by a feeling that things are not real?’
21
Q

ontwikkelingen PROJECTIETESTEN periode 3 (1914-1940)

A
  • Freud: grondlegger psychoanalyse - lanceerde idee dat emotionele herinneringen, die verdrongen zijn, weer bewust gemaakt kunnen worden mbv subtiele duidingsmethoden
  • Jung: woord-associatietest om complexe emotioneel beladen, onverwerkte ervaringen bloot te leggen
  • Rorschach: inktvlekkentest
22
Q

latere projectietesten

A
  • platentest: TAT
  • keuzetest: Szondi -> proefpersonen selecteren foto’s die voorkeuze en afkeur oproepen, overgebleven foto’s typeren persoon
  • tekentest: boomtest
23
Q

ontwikkelingen INTELLIGENTIE periode 4 (1940-1965)

A
  • 1960 Stanford Binet
  • 1986 Stanford Binet
24
Q

1960 Stanford Binet

A
  • geen parallelvormen meer
  • invoering deviatie IQ (gemiddelde 100, SD =16)
  • in 1972 ontwikkeling nieuwe normen voor deze: niet uitsluitend blanken
25
1986 Stanford Binet
- inhoudsschalen ipv leeftijdsschalen - 15 schalen in te delen in 4 groepen (verbaal - abstract/visueel - kwantitatief - onmiddellijk geheugen) - nooit in NL verschenen
26
ontwikkelingen PSYCHOTECHNISCH periode 4 (1940-1965)
ontstaan van de voorlopers van assesment center technieken (Burma Town Test: spionnen, Maquettetest: stadsplanners) - typische situaties uit nieuwe functies of nieuwe job en dan kijken hoe ppn hiermee omgaat
27
ontwikkelingen PHVRAGENLIJSTEN periode 4 (1940-1965)
Jaren 1940 - 1942 Hathaway & McKinley: Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI) - een vragenlijst gericht op meerdere aspecten van PH verdere ontwikkelingen - California Personality Inventory (CPI) = MMPI voor normalen - Nederlandse Persoonlijkheidsvragenlijst (NPV) = CPI aangepast naar Nederlandse taalgebied factoranalyse - obliek (Guilford, cattell) Vs Orthogonaal (Eysenck) - Guilford LTP Temperament Survey (GLTS '94) - NEO-PI vragenlijsten - Eysenck personality inventory/ amsterdamse biografische vragenlijst
28
ontwikkelingen PROJECTIETECHNIEKEN periode 4 (1940-1965)
Projectietests vonden ook hun weg naar de sector van personeelsselectie en beroepskeuzeadvies - Ontwikkeling van speciale varianten (bv. Vocational Apperception Test) - Boomtest tot in de jaren 1970 frequent gebruikt voor personeelsselectie
29
periode 5 (1965-200) recente geschiedenis
- Meer wettelijke en juridische invloed op testontwikkeling, maar steeds meer publieke kritiek - IRT (= Item Respons Theorie), ontstaan moderne testtheorie - Digitalisering: statistiek – afname – rapporteren, verslagen en scoring