התפתחותית Flashcards

1
Q

התפתחות

A

שינוי איכותי change Qualitative, כזה הכרוך בטרנספורמציה, בארגון ההתנהגות מחדש סביב כישורים חדשים. שינוי איכותי זה הינו סדיר, מצטבר ובעל כיוון:
” סדיר “– רצף התפתחות הגיוני שסולל את הדרך לשינוי הבא.
” מצטבר” – כולל את מה שהיה ויוצר ממנו משהו חדש.
” בעל כיוון” – התנועה היא תמיד לעבר מורכבות רבה יותר.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
2
Q

התפתחות אישית Individual Development

A

משקפת נטיות אישיות בהתפתחות, והקצב האישי של ההתפתחות הנורמטיבית. כפי שנראה בהמשך, ההתפתחות תלויה בהשפעתם המשולבת של 3 גורמים: פוטנציאל התפתחות הטבוע בגנים, ההיסטוריה ההתפתחותית של האורגניזם ותנאי הסביבה בהווה.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
3
Q

התפתחות בשלבים

A

קיימים שלבי התפתחות stages developmental מובחנים היטב, כאשר כל אחד מהם שונה באופן ניכר משלב ההתפתחות שקדם לו. על פי תיאוריות אלה, פתאום מופיעים כישורים או יכולות חדשים, שלא היו שם קודם, המגדירים שלב חדש בחייו של הפרט. ההתנהגות בכל שלב מתארגנת סביב תמה מרכזית, או סדרת מאפיינים מרכזית אחת. בנוסף, כל שלב נובע מקודמו - סדר השלבים הוא קבוע ואי אפשר לדלג על אף שלב.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
4
Q

התפתחות רציפה

A

רצף של שינויים איטיים ותמידיים מילדות לבגרות. לאחרונה יש נטייה לראות את ההתפתחות כתהליך רציף, כאשר השלבים הם תוצאה של יכולת המדידה: מכיוון שכלי המדידה אינם רגישים מספיק, מתקבלת תמונה שגויה של “קפיצות” התפתחותיות בגילאים שונים.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
5
Q

התנסויות מוקדמות לעומת התנסויות בהווה - יציבות מול שינוי תיאוריית הלמידה החברתית בנדורה, תיאוריית הפסיכו-חברתית של אריקסון ותיאורית ההסתגלות (התקשרות)

A

תיאורית הלמידה החברתית אינה מייחסת חשיבות רבה לגיל שבו חלות ההתנסויות. סגנון התגובה של ילד לסביבה נובע מסך כל ההיסטוריה המצטברת של התגובות על התנהגות הילד.

רבים סבורים אף שהתנסויות בהווה חשובות יותר מהתנסויות מוקדמות. לעומת זאת, על פי התיאוריה הפסיכו-חברתית כל שלב מושפע מן השלב הקודם. יחד עם זאת, על אף חוזקה, אין מדובר בהשפעה בלתי הפיכה. נסיבות חדשות תמיד מהוות פתח לשינוי.

לפי תיאורית ההסתגלות (התקשרות), הילד עומד מול מצבים חדשים, אך מפרש אותם לאור ציפיות קודמות מן העצמי ומן הזולת. עדיין יכול להתחולל שינוי מהותי, שכן ההסתגלות נובעת מההיסטוריה ההתפתחותית, אך גם מנסיבות חדשות. ילדים אינם מושפעים באופן פאסיבי מהסביבה, אלא מהווים משתתפים פעילים בהתפתחות שלהם,
ובמידה מסוימת הם יוצרים את סביבתם ע”י הבחירות שהם עושים.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
6
Q

תיאוריית עיבוד המידע information processing theory

A

תיאוריה זו מדגישה את חשיבות יכולות הזיכרון והחשיבה, ורואה בהתפתחות תהליך הדרגתי המושפע מאימון ורכישת מיומנויות. התיאוריה עושה שימוש בהקבלה בין תהליכי החשיבה של האדם ואופן פעולת המחשב. המוח מקביל ליחידת העיבוד המרכזית, מקבל מידע פנימי וחיצוני, ומעבד אותו תוך השוואה למידע קודם.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
7
Q

תיאוריית ההתפתחות הקוגניטיבית של פיאז’ה Piaget

A

תיאוריה המתארת תהליך התפתחות בשלבים, תוך מתן דגש לשינויים האיכותיים החלים בילד בשלבים השונים.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
8
Q

תיאוריית הלמידה החברתית social learning theory

A

מקורה בגישה ההתנהגותית Behaviourism. התיאוריה מדגישה שינוי התפתחותי בהתנהגות אשר מושפע מחיקוי Modeling וחיזוקים מהסביבה.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
9
Q

התיאוריה הפסיכואנליטית של פרויד והתיאוריה של אריקסון

A

תיאוריות אלה מתמקדות בחוויות הרגשיות בגיל המוקדם ובהשפעתן על ההתפתחות בשלבים מאוחרים יותר.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
10
Q

תיאוריית ההסתגלות Theory Adaptational של בולבי Bowlby

A

התיאוריה מושפעת מתורת האבולוציה, מהתיאוריות הקוגניטיביות ומהגישה הפסיכואנליטית, ומתמקדת בהשפעת יחסי התינוק עם דמויות המטפלים בתקופת החיים הראשונה על תהליכי ההתפתחות במשך כל החיים. על פי גישה זו, על סמך קשרי הגומלין עם המטפל, הילד מפתח ציפיות כלליות הנקראות מודל פעולה פנימי internal working model שמבנה את הציפיות וההתנהגויות במערכות היחסים בעתיד.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
11
Q

יורי ברונפנברנר Bronfenbrenner

A

טבע מודל הטבעות הקונצנטריות שעל פיו, קיימים 4 הקשרים המשפיעים זה על זה: ההקשר הביולוגי, הסביבה הקרובה, הקשר חברתי וכלכלי, הקשר תרבותי, ואפשר לדבר על הקשר חמישי הכולל את סך האירועים וגורמי ההשפעה.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
12
Q

מעגל 1 הקשר ביולוגי מטבעות ברונפנברנר

A

מורכב משלושה חלקים:
1) מורשת אבולוציונית - מורכבת מתכונות מולדות המשותפות לכל בני האדם. כל בני האדם נולדים עם סקרנות ויכולת למידה, ועם צורך חזק בחברות ומוכנות ליצירת יחסי גומלין.
2) מאפיינים גנטיים אישים - תרכובת אישית של גנים, שהיא בעלת השפעה על תכונות פיסיות ונטיות אישיותיות.
3) השפעה הדדית של גנים וסביבה - השפעה הדדית זו מתחילה בתקופת ההיריון ונמשכת בשנות ההתפתחות.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
13
Q

תיעול canalization

A

מתייחס למידה שבה הגנים מכתיבים התנהגות, ללא קשר לסביבת
הגידול.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
14
Q

מעגל 2 הסביבה הקרובה מטבעות ברונפנברנר microsystem

A

השפעת בני האדם והסביבה שלילד מגע יומיומי עמם. בני המשפחה מהווים עבור הילד מודל לחיקוי התנהגות. בין הילד ומשפחתו מתקיימים יחסים של דטרמיניזם הדדי. הסביבה הקרובה כוללת גם גורמים חוץ משפחתיים כמו מעון, שכנים וקבוצת השווים.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
15
Q

מעגל 3 הקשר חברתי כלכלי מטבעות ברונפנברנר exosystem

A

המשפחה, הסביבה החינוכית וקבוצת החברים, מעוגנים בתוך הקשר חברתי כלכלי רחב יותר של הקהילה: מוסדות, שירותי בריאות, דת, חינוך, שיעור ילודה, שעורי הפשיעה, גיל הנישואין. ההקשר הקהלתי עשוי להשפיע על ילדים באופן ישיר או באופן עקיף.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
16
Q

מעגל 4 הקשר תרבותי מטבעות ברונפנברנר macrosystem

A

סביבה תרבותית מעצבת ערכים, אמונות ותפיסות עולם, אשר משפיעות באופן עקיף על סביבת הגידול וחינוך הילד. הערכים, האמונות וכללי ההתנהגות מונחלים ומעוברים לילדים על ידי ההורים דרך תהליכי חברות, שחלקם הם ישירים וחלקם עקיפים. תהליכי החברות הם בעלי ערך הסתגלותי לפרט בהקשר החברתי שלו, ומאפשרים לו לשרוד בחברה שלו.

17
Q

זיגוטה Zygote

A

ברגע ההתעברות, תא זרע זכרי מפרה תא ביצית נקבי ונוצרת זיגוטה של תא אחד.

18
Q

התקופה הטרום – לידתית prenatal period

A

התקופה מרגע ההתעברות ועד רגע הלידה מכונה התקופה הטרום – לידתית ומקובל לחלקה לשלוש תקופות מרכזיות:
 תקופת הנבט period Germinal שבועות :0-2 הזיגוטה מתחלקת, תהליך ההתמיינות מתחיל, והנבט משתרש ברירית הרחם.
 תקופת העובר period Embryonic, שבועות :3-8 התפתחות חלקי הגוף העיקריים ומערכת התמיכה של העובר. בגיל 3 שבועות, כאשר התינוק בערך באורך 40 מילימטרים, מתחילות פעימות הלב. תגובות לגירויים נצפו החל מהשבוע ה.6- לקראת סוף תקופת העובר אפשר לצפות בתנועות ספונטאניות.
 תקופת השליל period Fetal, שבוע 9 עד הלידה: גדילה והשתכללות האיברים. העובר, המכונה כעת שליל fetus, נעשה פעיל ומגיב לשינויים בסביבתו.

19
Q

השראה עוברית Embryonic Induction

A

זהו ביטוי לתהליך ההתמיינות. תהליך בהתפתחות העוברית, בו תאים כמעט זהים מתפתחים בהדרגה ויוצרים רקמות ואיברים בעלי מבנה ייחודי, המיועדים לתפקודים מוגדרים. שני סוגים של אותות (סיגנלים) משפיעים על גורלו של כל תא במהלך התפתחות העובר: אותות שמקורם בסביבה התוך תאית ואותות המגיעים אל התא מבחוץ, מהסביבה החוץ תאית. ההשראה העוברית מושפעת בעיקר מהסביבה התוך תאית. התאים, או הרקמות, מפרישים חומר כימי שגורם לגנים מסוימים להתעורר ולאחרים להירדם. בשלב זה נוצרים האברים.

20
Q

ליקויים חד גניים, מנדליים single gene disorder

A

ליקויים הנגרמים מגן אחד

21
Q

פגמים כרומוזומליים Chromosomal Abnormality

A

בעקבות ליקויים במיוזה, נוצרות ביציות, או תאי זרע, בעלי כרומוזומים פגומים, או מחסור בכרומוזומים. בדיקות שונות, כגון סריקה על קולית ultrasound, בדיקת
מי שפיר amniocentesis, ובדיקת סיסי שלייה CVS, מאפשרות גילוי מוקדם של מומים במהלך ההיריון.

במהלך חודשי ההיריון הראשונים עלולים גורמים סביבתיים לחבל בהיווצרות הנורמאלית של איברים ומבני גוף. אם החשיפה לגורם המזיק מתרחשת בשלבים מאוחרים יותר של ההיריון, ההסתברות לפגיעה פוחתת במידה ניכרת. עם זאת, ישנם חומרים העלולים לגרום לנזק ניכר בכל שלב בהיריון. למשל, צריכה של קוקאין במהלך ההיריון עלולה לגרום לשבץ טרום לידתי שיגרום לנכות שכלית. מערכות המוח הנפגעות מקוקאין יותר מכל, הן אלה האחראיות על בקרת הקשב.

22
Q

התקופה הנאו-לידתית או התקופה הבתר-לידתית Postnatal or Neonatal
Period

A

החודש וחצי הראשון לאחר הלידה נקרא התקופה הנאו-לידתית או התקופה הבתר-לידתית. זאת התקופה המקבילה לתקופה שלוקח לרחם האישה ולהורמונים לחזור למצב של לפני ההיריון. בשל השינוי הפתאומי שחל לפני ההיריון, ונפילת ההורמונים בזמן הלידה, כ50%- מהאימהות חוות לאחר הלידה דכדוך, הנמשך בין יומיים לשלושה ימים. אחד מהגורמים המגנים מפני דיכאון לאחר לידה הוא הנקה. הנקה בסמוך ללידה עוזרת לייצר הורמונים המסייעים לקשר הראשוני bonding להיווצר.

23
Q

מבחן APGAR

A

במטרה להעריך את כושר ההישרדות של התינוק מיד לאחר הלידה רופאים משתמשים במבחן זה. מבחן זה נערך בדקה הראשונה לחיים ובדקה החמישית לחיים. המבחן בודק 5 קטגוריות: קצב לב, מצב נשימה, צבע, טונוס שרירים ותגובה רפלקסיבית (הרבה פעמים משתמשים בבכי). כל קטגוריה יכולה לקבל ציון מ0-
עד ,2 כאשר סה”כ ניתן לקבל ציון של 0 עד .10 כ90%- מהתינוקות מקבלים ציון 7 מעלה (המערכות החיוניות של הגוף פועלות). ציון 5-6 מצריך התערבות לייצוב דפוסי נשימה, ותינוקות המקבלים 3 ומטה זקוקים להתערבות אינטנסיבית.

24
Q

כמה רפלקסים תוארו אצל ילודים?

A

מעל 20

25
Q

רפלקסים הסתגלותיים adaptive

A

רפלקסים שניתן להבין מה הפונקציה שלהם להישרדות התינוק. למשל, רפלקס הגישוש אחר פיטמה reflex Rooting או רפלקס המציצה reflex sucking.

26
Q

רפלקס מורו Moro

A

דוגמה לרפלקס ששרד עם השנים והאבולוציה, אך איננו מבינים את תפקידו היום להישרדות התינוק. הרפלקס מתעורר בתגובה לרעש פתאומי או בתגובה לשינוי תנוחה פתאומי, ובא לידי ביטוי בבהלה ופריסת הידיים.

27
Q

רפלקסים שנעלמים לעומת רפלקסים שנשארים כל החיים

A

חלוקה נוספת היא בין רפלקסים שנעלמים במהלך ששת החודשים הראשונים (מציצה, ומורו) לעומת רפלקסים שנשארים כל החיים (מצמוץ, שיעול, התעטשות, הקאה וכו’). זה קורה מכיוון שרפלקסים מגיעים ממרכזי מוח נמוכים (מגזע המוח), ומוח התינוק ממשיך להתפתח לאחר הלידה. ככל שהמוח גדל, אזורים קורטיקליים-קדמיים גבוהים יותר מדכאים את הפעולות האוטומטיות והרפלקסיביות, המגיעות מאזורים נמוכים יותר. העלמות הרפלקסים היא אינדיקציה להתפתחות תקינה. ישנם ילדים שאצלם הרפלקסים לא נעלמים – למשל ילדים עם שיתוק מוחי CP. בנוסף, חוזק הרפלקסים גם יכול להעיד על מידת התקינות של מערכת העצבים המרכזית – רפלקס נעדר לחלוטין או מאד חזק ונוקשה, יכול להוות נורה אדומה לבדיקה נוירולוגית יסודית יותר. למשל, היעדרות רפלקס המורו מהווה פעמים רבות סימן לפגיעה, על אף שאיננו מבינים את חשיבותו ויעודו.

28
Q

מה תינוקות רואים בעיקר?

A

תינוקות רואים בעיקר בניגודים ובגבולות (קווי מתאר, לדוגמא הפרדה בין מצח לשיער) והם מסוגלים לעקוב אחרי תנועה איטית.

29
Q

תפיסת פנים רוברט פנץ Fantz

A

הוא ראה שלא היה הבדל בין הסתכלות על פנים בעלי צורה תקינה להסתכלות על פנים מבולבלים. עם זאת, כן נראתה העדפה למבנה שהוא דמוי פנים לעומת מבנה שהוא לא דמוי פנים. בנוסף, במחקרים שבמסגרתם הראו לתינוקות בני יום-יומיים תמונה של אמא לעומת תמונה של אישה אחרת נמצאה העדפה לאמא.

30
Q

ראיית צבעים

A

בהתחלה תינוקות רואים רק ניגודי בהירות, אבל כבר בין גיל חודש לחודשיים הם מתחילים לראות צבעים. בין גיל 3 - 4 חודשים הם יכולים לארגן צבעים בקטגוריות (תופסים ירוק בהיר וכהה תחת אותה קטגוריה), ובסביבות גיל 6 חודשים תפיסת הצבעים שלהם דומה לזו של מבוגר.

31
Q

הצוק החזותי cliff visual

A

אלינור גיבסון Gibson וריצ’ארד ווק Walk השתמשו בפרדיגמת הצוק החזותי כדי לבחון תפיסת עומק. הם לקחו תינוקת בני 6 ו14- חודשים וביקשו מהאימהות לשים אותם על הצד הרדוד של הצוק. האימהות עמדו בצד השני והן היו צריכות למשוך אותם אליהן. הם מצאו שרוב התינוקות הגיעו לקצה הצוק וסירבו לעבור. ממחקרים נוספים עלה, שהפחד מן הצד העמוק קשור בניסיון בזחילה - crawling. התברר כי חשש מגובה אינו תכונה מולדת, אלא תכונה המתפתחת במהירות כאשר ילדים מתחילים לחקור את העולם.

32
Q

תפיסת עומק ותנועה ב 3 חודשים

A

קביעות גודל וקביעות צורה ויכולת שימוש ברמזי עומק דו-עיניים

33
Q

תפיסת עומק ותנועה ב 5 חודשים

A

יכולת שימוש ברמזי עומק חד עיניים, תוך ניצול כל עין בנפרד

34
Q
A