ידע כללי - אבנורמלית Flashcards

1
Q

מהו ההבדל בין הפרעה דו קוטבית מסוג 1 (Bipolar I Disorder)
להפרעה דו קוטבית מסוג 2
(Bipolar II Disorder)?

א. קיומן של אפיזודות מאניות בהשוואה לאפיזודות היפומאניות
ב. חומרת ההפרעה
ג. משך האפיזודות
ד. כל התשובות נכונות

A

ד כל התשובות נכונות

הסבר:
תשובה 4 היא הנכונה. הפרעה דו קוטבית מסוג 1 מאופיינת במעבר בין אפיזודות דיכאוניות לאפיזודות מאניות, ואילו הפרעה דו קוטבית מסוג 2 מאופיינת במעבר בין אפיזודות דיכאוניות לאפיזודות היפומאניות. אפיזודות היפומאניות הינן לרוב קצרות יותר, וכן הינן פחות קיצוניות, על כן הפרעה דו קוטבית מסוג 2 נחשבת פחות חמורה בהשוואה להפרעה מסוג 1. על כן, כל התשובות הינן נכונות.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
2
Q

איזו הפרעה מבין ההפרעות הבאות אינה מערבת אימפולסיביות?

א. הפרעת אישיות אנטי-סוציאלית
ב. הפרעת אישיות סכיזואידית
ג. הפרעה דו-קוטבית סוג II
ד. הפרעת אישיות גבולית

A

הפרעת אישיות סכיזואידית

הסבר:
תשובה 2 היא הנכונה. הפרעת אישיות סכיזואידית מאופיינת בהתבודדות, בחוסר עניין ביחסים חברתיים ובקור רגשי. היא אינה מערבת התנהגות אימפולסיבית ולכן הנטען במסיח 2 שגוי והוא התשובה הנכונה. הפרעת אישיות אנטי-סוציאלית, הפרעה דו-קוטבית סוג II והפרעת אישיות גבולית הן כולן הפרעות המערבות התנהגות אימפולסיבית ולכן שאר המסיחים אינם נכונים.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
3
Q

מה מהבאים שכיח יותר בקרב גברים מאשר בקרב נשים?

א. דיכאון
ב. הפרעה טורנדית כפייתית OCD
ג. פוביה חברתית
ד. מוות כתוצאה מהתאבדות

A

מוות כתוצאה מהתאבדות

הסבר:
תשובה 4 היא הנכונה. אמנם לפי נתונים סטטיסטיים נשים מנסות להתאבד יותר מגברים, אך בפועל יותר גברים מתים מהתאבדות ביחס לנשים. ייתכן שהסיבה לכך היא כי גברים נוטים להשתמש בנשק חם, בעוד שנשים נוטות להשתמש בגלולות. מסיחים 1 ו-3 אינם נכונים, משום שפוביה חברתית ודיכאון שכיחים יותר בקרב נשים. מסיח 2 אינו נכון גם הוא, משום שהפרעה טורדנית כפייתית שכיחה באופן דומה בקרב גברים ונשים.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
4
Q

יוסי הגיע נסער למרפאה לבריאות הנפש והחל לספר אודות גלי, בתו בת ה-16: לאחרונה היא החלה לצבוע את שיערה בכל שבוע בצבע אחר ובכל חודש היא מחליפה חבר. מה מהבאים יכול להוכיח בוודאות כי התנהגותה של גלי הינה אבנורמלית, לפי ה
-DSM-IV-TR?

א. התנהגותה של גלי גורמת אי-נוחות למשפחתה
ב. התנהגותה של גלי היא יוצאת דופן ונדירה בחברה שלה
ג. התנהגותה של גלי גורמת לה מצוקה רבה
ד לא ניתן להסיק על סמך אף אחד מהתשובות כי התנהגותה של גלי היא אבנורמלית

A

לא ניתן להסיק על סמך אף אחד מהתשובות כי התנהגותה של גלי היא אבנורמלית

הסבר:
תשובה 4 היא הנכונה. ה-DSM‎‎-4-TR
מתבסס על גישת הדמיון המשפחתי. גישה זו מאפשרת להגדיר התנהגות אבנורמלית בעזרת שבעה קריטריונים: מצוקה, או אי יכולת, מסיח 3; התנהגות לא מסתגלת ; התנהגות אי רציונלית ; התנהגות לא צפויה; התנהגות לא מקובלת ונדירה מבחינה סטטיסטית, מסיח 2; אי נוחות הצופה, מסיח 1; הפרות של אמות מידה מוסריות. כל אחד מהקריטריונים לבדו אינו מהווה תנאי הכרחי להגדרת אבנורמליות. באותו אופן, שום קריטריון לבדו אינו מהווה תנאי מספיק המבחין בין כל מקרי התנהגות אבנורמלית לבין וריאציות נורמליות של התנהגות. מאחר והמסיחים 1, 2 ו-3 מציגים קריטריונים שונים של הגישה, לא ניתן להסיק על סמך אחד מהם לבדו כי התנהגותה של גלי היא אבנורמלית (כאמור, שום קריטריון לבדו אינו מהווה תנאי מספיק) ולכן הנטען במסיח 4 שגוי והוא התשובה הנכונה.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
5
Q

שרית מספרת על תחושת ריקנות כרונית ועל מערכות יחסים סוערות הכוללות מעברים מהירים בין שנאה לאהבה עזה. מה מהבאים אינו נכון בנוגע לשרית?

א. במידה וסימפטומים אלו מהווים חלק מהפרעה, הפרעה זו שייכת לציר II
לפי ה-DSM‎-4-TR
ב. ייתכן כי שרית סובלת מהפרעת אישיות גבולית
ג במידה וסימפטומים אלו מהווים חלק מהפרעה, הפרעה זו שייכת לציר II לפי ה-DSM‎-5
ד. ייתכן כי שרית אינה סובלת מאף הפרעה פסיכיאטרית

A

במידה וסימפטומים אלו מהווים חלק מהפרעה, הפרעה זו שייכת לציר II
לפי ה-DSM‎-5

הסבר:
תשובה 3 היא הנכונה. הסימפטומים שמתארת שרית מהווים חלק מרשימת הסימפטומים של הפרעת אישיות גבולית.
ב-DSM‎‎-5,
אין יותר הפרדה בין ציר ן לציר ןן
לפי הדי אס אם. בדיאסאם ארבע קיימת הפרדה בין ציר
ן לציר ןן והפרעות אישיות משתייכות לציר ןן
מסיח 1. הסימפטומים של שרית קשורים להפרעת אישיות גבולית, אך אינם מספיקים על מנת לתת את האבחנה (לשם כך צריך לפחות חמישה סימפטומים). לפיכך, ייתכן כי שרית סובלת מהפרעת אישיות גבולית, מסיח 2, וייתכן כי היא אינה עומדת בקריטריונים של אף הפרעה פסיכיאטרית מסיח 4.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
6
Q

מהו המודל של זליגמן לדיכאון?

א. אירועים שונים יכולים להפעיל אמונות שליליות שונות בנוגע לעצמי, לעולם ולעתיד, ולהשפיע על האופן בו הפרט תופס את העולם
ב. אירועים שונים יכולים לגרום לאדם להרגיש כי אין לו שליטה על חייו ולכן לגרום לו להפסיק לנסות להתמודד
ג. הטיות קוגניטיביות שונות גורמות לתפיסות לא מציאותיות בנוגע לעולם
ד. כאשר אדם מפסיק להתמודד עם קשיים שונים, הוא מאבד תקווה שהמצב יכול להשתפר

A

אירועים שונים יכולים לגרום לאדם להרגיש כי אין לו שליטה על חייו ולכן לגרום לו להפסיק לנסות להתמודד

הסבר:
תשובה 2 היא הנכונה. לפי מודל חוסר אונים נרכש של מרטין זליגמן, כאשר אדם חש שאין לו שליטה על חייו ושהוא חסר-אונים מול בעיותיו הוא מפסיק לנסות להתמודד. מסיח 1 אינו נכון, משום שהמודל לדיכאון המוצג בו הוא המודל של בק. אמנם בהמשך התווסף למודל של זליגמן מימד של חוסר תקווה, כך שדיכאון מוסבר כשילוב של תחושת חוסר אונים ותחושות שליליות לגבי העתיד. אך עדיין, בשונה מבק, זליגמן אינו מתייחס לאמונות שליליות בנוגע לעצמי ולעולם, אלא בוחן את סוגי הייחוסים שהאדם עושה (פנימי-חיצוני; קבוע-זמני; כללי-ספציפי). מסיח 3 אינו נכון, מפני שהוא מציג טענה הנכונה לכלל המודלים הקוגניטיביים לדיכאון (אך קשור בעיקר למודל של בק). מסיח 4 אינו נכון גם הוא, מכיוון שהמודל המוצג בו מתאר סיבתיות הפוכה מהמודל של זליגמן: במקום שחוסר האונים יוביל להפסקת ההתמודדות, הפסקת ההתמודדות מובילה לחוסר תקווה.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
7
Q

לפי ה-DSM‎‎-4-TR
הפרעת דחק פוסט-טראומטית מאופיינת בשלוש קבוצות שונות של סימפטומים. לפניך מוצגים צירופי סימפטומים שונים, אילו מבין הצירופים הללו מכילים סימפטומים המייצגים את שלושת הקבוצות?

א. קשיי ריכוז, תחושת עתיד מוגבל, פלשבקים מהאירוע
ב. חלומות חוזרים מהאירוע, הימנעות מאנשים המזכירים את האירוע, מצוקה בעקבות מגע עם דברים המזכירים את האירוע
ג. תחושת ניתוק מאנשים, הימנעות מזיכרונות הקשורים לטראומה, דריכות יתר
ד. עצבנות, טווח רגשות מוגבל, התפרצויות כעס

A

קשיי ריכוז, תחושת עתיד מוגבל, פלשבקים מהאירוע

הסבר:
תשובה 1 היא הנכונה. הפרעת דחק פוסט-טראומטית היא הפרעה המופיעה לאחר שאדם היה חשוף למאורע טראומטי ולאחריו מופיעים סימפטומים המתחלקים בין שלוש קבוצות: חוויה מחדש , הימנעות ותגובתיות נמוכה ועוררות). בתשובה 1 מפורטים סימפטומים משלושת הקבוצות: קשיי ריכוז מהווים חלק מסימפטומי העוררות, תחושת עתיד מוגבל מהווה חלק מסימפטומי ההימנעות ופלשבקים מתפקדים כסימפטומי חוויה מחדש. מסיח 2 אינו נכון, משום שהוא כולל שני סימפטומים מסוג החוויה מחדש (חלומות חוזרים ומצוקה בעקבות דברים המזכירים את האירוע), סימפטום אחד מסוג הימנעות (הימנעות מאנשים המזכירים את האירוע) ואינו כולל סימפטומי עוררות. מסיח 3 אינו נכון, מכיוון שהוא כולל שני סימפטומים מסוג הימנעות (תחושת ניתוק מאנשים והימנעות מזיכרונות הקשורים לטראומה), סימפטום אחד מסוג עוררות (דריכות יתר) ואינו כולל סימפטום המתפקד כחוויה-מחדש. מסיח 4 אינו נכון, מפני שהוא כולל שני סימפטומי עוררות (עצבנות והתפרצויות כעס), סימפטום אחד של הימנעות (טווח רגשות מוגבל) ואינו כולל סימפטום מקבוצת החוויה-מחדש.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
8
Q

מה מהבאים אינו מהווה דוגמא למחשבה טורדנית (obsessive thoughts)?

א. תחושה כי הדברים מסודרים באופן א-סימטרי
ב. ספירה חוזרת ונשנית
ג. דחף לפגוע פיזית באדם קרוב
ד. תחושת זיהום

A

ב. ספירה חוזרת ונשנית

הסבר:
תשובה 2 היא הנכונה. מחשבות טורדניות הן הרהורים, דחפים או מראות עקשניים שהאדם מנסה להתעלם מהם ולהדחיקם או לנטרל אותם, באמצעות מחשבה או פעולה אחרת. הרהורים טורדניים יכולים להתמקד במגוון נושאים – זיהום מסיח 4, דחפים תוקפניים מסיח 3, צורך בסימטריה מסיח 1, דאגות גופניות ותוכן מיני. הכתוב במסיח 2 אינו מהווה דוגמא למחשבה טורדנית (לכן הוא התשובה הנכונה) מפני שספירה חוזרת ונשנית היא פעולה כפייתית. פעולות כפייתיות הן פעולות המתבצעות באופן חוזר ונשנה, המתבצעות לפי כללים או על פי נוהל טקסי, בתגובה למחשבות טורדניות. פעולות כפייתיות נחלקות ל-3: ניקוי, בדיקה וספירה.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
9
Q

עמי ורמי הם תאומים זהים. השלם: הסיכוי לכך שעמי סובל מ_________ אם רמי סובל מ_________ גבוה מהסיכוי שעמי סובל מ_________ אם רמי סובל מ_________.

א. הפרעת דיכאון קשה ; הפרעת דיכאון קשה; הפרעה דו-קוטבית ; הפרעה דו-קוטבית
ב. הפרעת דיכאון קשה ; הפרעה דו-קוטבית ; הפרעת דיכאון קשה ; דיסטימיה
ג. הפרעה דו-קוטבית ; הפרעה דו-קוטבית ; הפרעת דיכאון קשה ; הפרעת דיכאון קשה
ד. דיסטימיה ; הפרעת דיכאון קשה ; הפרעה דו-קוטבית ; הפרעה דו-קוטבית

A

הפרעה דו-קוטבית ; הפרעה דו-קוטבית ; הפרעת דיכאון קשה ; הפרעת דיכאון קשה

הסבר:
תשובה 3 היא הנכונה. בשאלה נתון כי עמי ורמי הם תאומים זהים ולכן ניתן להסיק שככל שהפרעה שיש לאחד מהם היא בעלת גורם גנטי משמעותי יותר, כך עולה הסיכוי כי גם התאום השני יסבול מהפרעה זו. מכיוון שבהפרעה דו-קוטבית השונות המוסברת על-ידי גורמים גנטיים גדולה מהשונות המוסברת על-ידי גורמים גנטיים בהפרעת דיכאון קשה, הסיכוי לכך שעמי סובל מהפרעה דו-קוטבית אם רמי סובל מהפרעה דו-קוטבית גדול מהסיכוי שעמי סובל מהפרעת דיכאון קשה אם רמי סובל מהפרעת דיכאון קשה. מסיחים 1 ו-4 אינם נכונים, משום שהם מציגים מצב שבו הגורם הגנטי בהפרעת דיכאון קשה או בדיסטימיה חזק יותר מהגורם הגנטי בהפרעה דו-קוטבית וזהו אינו המצב במציאות. מסיח 2 אינו נכון, מפני שהוא מציג טענה שהקשר הגנטי בין הפרעת דיכאון קשה לבין הפרעה דו-קוטבית משמעותי יותר מהקשר הגנטי בין הפרעת דיכאון קשה לבין דיסטימיה וטענה זו אינה מבוססת.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
10
Q

אילו מבין ההפרעות הבאות קשורות בקשר משמעותי לטראומה?

א. הפרעת דחק אקוטית והפרעת אישיות גבולית
ב. הפרעת דחק פוסט-טראומטית והפרעה דו-קוטבית מסוג 1
ג. פוביה ספציפית והפרעת אישיות נרקסיסטית
ד. הפרעת אישיות תלותית והפרעת הסתגלות

A

א. הפרעת דחק אקוטית והפרעת אישיות גבולית

הסבר:
תשובה 1 היא הנכונה. הפרעה דחק אקוטית () היא הפרעה הכוללת סימפטומים שונים המופיעים בתגובה לאירוע טראומטי, הנמשכים זמן קצר ביחס להפרעת דחק פוסט-טראומתית (). הפרעת אישיות גבולית אומנם משתייכת לקבוצת הפרעות האישיות, אולם קיימים ממצאים מחקריים המצביעים על כך שהרוב הגדול (73%) של הסובלים מהפרעה זו עברו התעללות כלשהי בילדות. הפרעת דחק פוסט-טראומטית () מופיעה גם היא בעקבות אירוע טראומטי, אך הפרעה דו-קוטבית הינה בעלת קשר חלש יותר לאירוע טראומטי ביחס להפרעת אישיות גבולית, מאחר וישנם גורמים ביולוגיים רבים המעורבים בהתפרצות ההפרעה. מסיח 2. פוביה ספציפית עלולה להופיע בעקבות אירוע טראומטי, אך מאחר ומדובר בפחד מפני אובייקט או מצב אשר בפועל יש בו סכנה מועטה, הקשר הזה פחות חזק ביחס להפרעות הדחק (). כמו כן, הפרעת אישיות נרקסיסטית מיוחסת לכשל בחינוך וביחס ההורים ולא לאירוע טראומטי ספציפי ולכן מסיח 3 אינו נכון. אומנם הפרעת הסתגלות מופיעה לאחר אירוע דחק (אם כי מדובר בגורם דחק שכיח), אך הפרעת אישיות תלותית אינה נובעת מאירוע טראומטי, אלא מהתעצבות של אישיות נוקשה התלויה באופן מוגזם בסביבה ואינה מסוגלת לתפקד באופן עצמאי, מסיח 4.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
11
Q

באיזו מההפרעות הבאות נצפה למצוא את התגובות הרבות ביותר מסוג “הילחם או ברח”)?

א. פאניקה
ב. הפרעת חרדה מוכללת
ג. הפרעת דחק פוסט טראומטית
ד. הפרעת טורדנות כפייתית

A

פאניקה

הסבר:

תשובה 1 היא הנכונה. המאפיין המרכזי של הפרעת פאניקה הוא ההתפתחות המהירה של הפחד, במהלכה, הסובל עשוי לחוש סימפטומים שונים כגון: דופק מואץ, הזעה, רעד, קוצר נשימה, תחושת מחנק, כאבים בחזה, בחילה או כאבי בטן ועוד. תגובת הילחם או ברח מציינת תבנית של שינויים גופניים, כחלק ממנגנון הישרדותי-אבולוציוני, אשר מכין את האדם להתמודד פיזית עם איום או סכנה מיידית. לכן, סביר כי מבין ארבעת ההפרעות המופיעות במסיחים תגובה זו תאפיין במיוחד את הסובלים מהפרעת פאניקה. גם בשאר ההפרעות יופיעו שינויים גופניים המעידים על היערכות לקראת תגובת, אך פחות ביחס לפאניקה.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
12
Q

עיקר ההבדל בין הפרעת דחק פוסט-טראומתית () לבין הפרעת דחק חמורה ():

א.
חומרת האירוע הגורמת ל-ASD
PTSDנמוכה מזו הגורמת ל-

ב.
חומרת הסימפטומים ב-PTSD
גבוהה מזו שב-ASD

ג.
משך הסימפטומים ב-ASD
נמוך מזה שב-PTSD

ד.
ב-ASD הסימפטומים מופיעים מיד לאחר האירוע הטראומטי ואילו ב-PTSD
הסימפטומים מופיעים רק לאחר שנים

A

משך הסימפטומים ב-ASD
נמוך מזה שב-PTSD

הסבר:
תשובה 3 היא הנכונה. על פי ההגדרה של הפרעות הדחק השונות, הפרעת דחק חמורה (ASD)
מופיעה תוך ארבעה שבועות מאירוע טראומטי, נמשכת לפחות יומיים ולא יותר מארבעה שבועות. אם התסמינים נמשכים זמן רב יותר, תינתן אבחנה של הפרעת דחק פוסט טראומתית (PTSD)
. כלומר, ניתן להסיק מכך שב-PTSD
משך הסימפטומים הינו ארוך יותר. חומרת האירוע, מסיח 1 וחומרת הסימפטומים, מסיח 2, אינם בהכרח שונים בין שתי הפרעות אלה. כמו כן, מסיח 4 אינו נכון משום שאין זה נכון לומר שהפרעת הדחק הפוסט-טראומטית מופיעה בהכרח לאחר שנים רבות, היא יכולה גם להופיע כחודש או חודשיים לאחר האירוע הטראומטי.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
13
Q

מה מהבאים אינו נכון לגבי ה-DSM-IV-TR?

א. מכיל 5 צירים המסודרים לפי חומרת ההפרעה
ב. גישתו מתבססת על הניסיון להעלים ככל האפשר יסודות סובייקטיביים בתהליך האבחון
ג. מתחשב בשונות בין-תרבותית בתהליך האבחון
ד. ניתן לאבחן בעזרתו גם מטופלים הסובלים מתחלואה נלווית

A

מכיל 5 צירים המסודרים לפי חומרת ההפרעה

הסבר:

תשובה 1 היא הנכונה. אמנם ב-DSM-IV-TR
ישנם 5 צירים אך הם אינם מסודרים על פי “חומרת ההפרעה” ועל כן הנטען במסיח 1 אינו נכון, והוא התשובה הנכונה. מסיח 2 הינו נכון (ולכן אינו מתאים כתשובה)
משום שאכן מטרתו המרכזית של ה-DSM
הוא להוות כלי סיווג ואבחון אובייקטיבי במידת האפשר.
מסיח 3 הינו נכון (ולכן אינו מתאים כתשובה) מאחר והמהדורות העדכניות של ה-DSM
מתחשבות בשונות הבין-תרבותית בתהליך האבחון ואף כוללות השערות לגבי גורמים תרבותיים הקשורים בהופעת הסימפטומים. מסיח 4 הינו נכון (ולכן אינו מתאים כתשובה) משום שניתן בהחלט לאבחן אדם כסובל מיותר מהפרעה אחת וזוהי גם אחת הביקורות על שיטת הסיווג הזו.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
14
Q

ענבל, בת 33, פנתה למרפאה בתלונה שהיא סובלת בשבועות האחרונים מירידה בתיאבון ומתחושת ייאוש. בשיחה ראשונה עימה התברר כי ענבל חוותה התעללות מינית בילדותה. אילו מההפרעות הבאות עשויה להסביר את מצבה של ענבל?

א. היא סובלת מסכיזופרניה
ב. היא בעלת הפרעת אישיות דיסוציאטיבית (DID)
ג. היא בעלת הפרעת אישיות היסטריונית
ד. היא סובלת מדיכאון

A

היא סובלת מדיכאון

הסבר:
תשובה 4 היא הנכונה. ניכר כי ענבל סובלת מייאוש ושינויים בתיאבון הנמנים על הסימפטומים המרכזיים של דיכאון. נתונים נוספים התומכים באבחנה זו הם הרקע הטראומטי שלה והיותה אישה. סימפטומים אלה אינם מתאימים לתמונה הקלינית של ההפרעות המופיעות במסיחים 1, 2 ו-3.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
15
Q

איזה מהבאים לא נכלל בתיאוריה של בק לגבי דיכאון?

א. מחשבות שליליות אוטומטיות
ב. תחושת חוסר אונים
ג. תפיסה קיצונית של העולם
ד. נטייה להיסקים שרירותיים ולהכללת יתר

A

תחושת חוסר אונים

הסבר:
תשובה 2 היא הנכונה. לפי התאוריה של בק (), לאדם הדיכאוני יש נטייה ל-3 סוגים של קוגניציות שליליות המכונות בשם השילוש הקוגניטיבי השלילי (): דעה שלילית כלפי עצמם, כלפי התנסויותיהם בהווה וכלפי העתיד. המחשבות השליליות הן אוטומטיות, מסיח 1 ומתאפיינות בתפיסה קיצונית של העולם מסיח 3, תוך התייחסות סלקטיבית למציאות ובנטייה להיסקים שרירותיים ולהכללת יתר, מסיח 4. תחושת חוסר אונים היא מרכיב מרכזי בתיאוריה אחרת הנוגעת לדיכאון- מודל חוסר אונים נרכש של מרטין זליגמן ולכן הנטען במסיח 2 שגוי והוא התשובה הנכונה.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
16
Q

באיזו הפרעה הכי פחות סביר למצוא סימפטומים פסיכוטיים?

א. הפרעה דו-קוטבית
ב. סכיזופרניה
ג. הפרעת דיכאון קשה
ד. דיסטימיה

A

דיסטימיה

הסבר:
תשובה 4 היא הנכונה. מבין ארבע ההפרעות המופיעות במסיחים הכי פחות סביר שנמצא סימפטומים פסיכוטיים בדיסטימיה, משום שהיא ההפרעה ה”קלה” מביניהן ואינה כרוכה במחשבות שווא (דלוזיות) ובהזיות (הלוצינציות). מעבר לכך, מובן שנצפה לראות תסמינים פסיכוטיים בסכיזופרניה, מסיח 3 וכן ישנם מצבים חמורים בהם גם הסובלים מדיכאון, מסיח 1 ומהפרעה דו-קוטבית, מסיח 2 עשויים להתאפיין באובדן קשר עם המציאות והזיות.

17
Q

עידו, בן 28, פנה לטיפול בקליניקה בתלונה כי הוא לא מצליח לעבוד במקום מסודר. הוא תיאר כי במקום העבודה האחרון אהב את העבודה עצמה, אך לא חש בנוח כיוון שחשד כי הלקוחות מדברים עליו בצאתם מהחנות. מתיאורו עולה כי בגיל ההתבגרות נהג לבחור את בגדיו בהתאם למצב-רוחו באותו היום. כאשר חש שמחה היה לובש אדום וצהוב ואילו כשהיה במצב-רוח ירוד, לבש כחול ושחור. זאת, מתוך אמונה כי צבע בגדיו יכול להשפיע על מצב רוחם של הסובבים אותו. בנוסף נראה כי לעידו אין חברים רבים ומרבית הזמן הוא בודד. מה מהבאים עשוי להסביר את מצבו של עידו?

א. עידו סובל מהפרעה טורדנית כפייתית
ב. לעידו הפרעת אישיות סכיזוטיפלית
ג. לעידו הפרעת אישיות אנטי-סוציאלית
ד. עידו סובל מחוסר אונים נרכש

A

לעידו הפרעת אישיות סכיזוטיפלית

הסבר:
תשובה 2 היא הנכונה. התיאור של עידו מתאים למאפייני הפרעת אישיות סכיזוטיפלית. למשל, אמונתו כי צבע בגדיו ישפיע על הסובבים אותו מתאימה לסימפטומים הבאים: מחשבות יחס (ייחוס לא נכון של אירועים ניטרליים), אמונות מוזרות או חשיבה מאגית. בנוסף, נראה כי לעידו ישנם רעיונות חשדניים או פרנואידיים, כדוגמת חשדו כי הלקוחות מדברים עליו בצאתם מהחנות. גם היותו מבודד מחברים הוא מאפיין של הסובלים מהפרעת אישיות זו וייתכן כי הדבר נובע מחרדה חברתית רבה שלא נעלמת לאחר ההיכרות (חרדה זו נובעת יותר מפחדים פרנואידיים ולא משיפוטים שליליים לגבי העצמי). שאר המסיחים אינם מתאימים לתיאורו של עידו, מפני שלא נזכרו סימפטומים אובססיביים או כפייתיים החוזרים על עצמם המאפיינים הפרעה טורדנית כפייתית (), מסיח 1; וכן לא ניכר כי לעידו ישנם סימפטומים אגרסיביים ואנטי-חברתיים התואמים הפרעת אישיות אנטיסוציאלית, מסיח 3. כמו כן, חוסר אונים נרכש הינו הסבר אתיולוגי לדיכאון ולא ניכר כי עידו סובל מדיכאון, מסיח 4.

18
Q

איזו הפרעה אינה מאופיינת בפעילות אבנורמאלית של סרוטונין?

א. חרדה חברתית
ב. הפרעה טורדנית כפייתית
ג. הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות
ד. הפרעת דחק פוסט-טראומתית

A

הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות

הסבר:
תשובה 3 היא הנכונה. הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות () אינה קשורה למנגנוני סרטונין אלא למנגנוני דופמין. שאר ההפרעות המופיעות במסיחים 1, 2 ו-4 קשורות לחרדה ודיכאון, אשר נמצאו קשורים למערכת הסרטונרגנית.

19
Q

המקור לפוביית נחשים על פי הביהביוריזם הוא:

א. הגנה מפני חרדה הנובעת ממקור מודחק
ב. התנסות בטראומה שיצרה התניית פחד
ג. התנסות בטראומה בלתי נמנעת ובלתי נשלטת
ד. מוכנות ביולוגית לפתח פחד מאובייקט העלול להוות איום על החיים

A

התנסות בטראומה שיצרה התניית פחד

הסבר:
תשובה 2 היא הנכונה. על פי הגישה ההתנהגותית אובייקט או מצב שהיה נייטרלי, הופך גירוי לפוביה כאשר הוא מזווג עם חוויה מפחידה. הפחתת החרדה שמתרחשת בעקבות התרחקותו של הפרט מן הסיטואציה המפחידה תורמת לחיזוקה והמשך קיומה של הפוביה. מסיח 1 אינו נכון מפני שהגנות אינן הסבר להתפתחות פסיכופתולוגיה כלשהי על פי הגישה ההתנהגותית. מסיח 3 אינו נכון מפני שהטראומה לכשעצמה אינה מספיקה, עליה לעבור התניה לאובייקט או מצב נייטרלי. מסיח 4 אינו נכון מפני שהמוכנות הביולוגית היא הסבר המתאים לגישה הביולוגית ולא לגישה ההתנהגותית.

20
Q

להפרעה _________ שכיחות זהה עבור נשים וגברים וההפרעה ¬_________ נפוצה יותר בקרב גברים.

א. הפרעת חרדה כללית () ; הפרעות ילדות והתבגרות
ב. הפרעת דחק פוסט-טראומתית () ; הפרעת אישיות אנטי-סוציאלית
ג. הפרעה טורדנית כפייתית () ; הפרעת אישיות נרקיסיסטית
ד. הפרעת פאניקה ; הפרעת דיכאון קשה

A

ג. הפרעה טורדנית כפייתית () ; הפרעת אישיות נרקיסיסטית

הסבר:

תשובה 3 היא הנכונה. הפרעה טורדנית כפייתית () הינה שווה בשכיחותה בין גברים ונשים ואילו 75% מהסובלים מהפרעת אישיות נרקיסיסטית הינם גברים. מסיח 1 אינו נכון משום שהפרעת חרדה כללית () שכיחה פי 2 בקרב נשים בהשוואה לגברים. מסיח 2 אינו נכון משום שהפרעת דחק פוסט-טראומתית () שכיחה פי 2 בקרב נשים בהשוואה לגברים. מסיח 4 אינו נכון משום שהן פאניקה והן הפרעת דיכאון קשה שכיחים יותר בקרב נשים.

21
Q

מהו ההבדל המרכזי בין הפרעת אמנזיה דיסוציאטיבית ) לבין הפרעת בריחה דיסוציאטיבית?

א. בהפרעת אמנזיה דיסוציאטיבית האדם שוכח חלקים מעברו ואילו בהפרעת בריחה דיסוציאטיבית אין שכחה

ב. בהפרעת אמנזיה דיסוציאטיבית האדם יכול לשכוח את זהותו, אך בהפרעת בריחה דיסוציאטיבית האדם מתנתק בפועל מכל מה שקשור לזהות זו

ג. הפרעת בריחה דיסוציאטיבית היא זמנית, ואילו הפרעת אמנזיה דיסוציאטיבית היא כרונית

ד. הפרעת אמנזיה דיסוציאטיבית, בניגוד להפרעת בריחה דיסוציאטיבית, תמיד כוללת שכחה סלקטיבית רק של דברים מסוימים

A

בהפרעת אמנזיה דיסוציאטיבית האדם יכול לשכוח את זהותו, אך בהפרעת בריחה דיסוציאטיבית האדם מתנתק בפועל מכל מה שקשור לזהות זו

הסבר:
תשובה 2 היא הנכונה. הפרעת אמנזיה דיסוציאטיבית (או שכחון ניתוקי) היא הפרעת הניתוק השכיחה ביותר. היא מתאפיינת באובדן זיכרון של חוויות אישיות חשובות, אך לא מדובר בהתנהגות של התנתקות או בריחה מהבית וממה שקשור בזהותו. לעומת זאת, הפרעת בריחה דיסוציאטיבית, מתאפיינת בנסיעה פתאומית ובלתי צפויה מהבית או ממקום אחר, בלי יכולת להיזכר בעבר. בנוסף לשכחה של אירועי חיים קודמים, מתרחש אימוץ של זהות חדשה. מסיח 1 אינו נכון, משום שבהפרעת בריחה דיסוציאטיבית בהכרח יש גם שכחה. מסיח 3 אינו נכון, מפני שאין הבדל בין ההפרעות מבחינת המשך שלהן. מסיח 4 אינו נכון גם הוא, משום שהפרעת אמנזיה דיסוציאטיבית אומנם יכולה להיות סלקטיבית יותר ולהתייחס רק לפרטים מסויימים מעברו של אדם, אך היא יכולה גם להיות כללית ולהתייחס לכל זהותו של האדם.

22
Q

מהי תיאוריית המסרים הכפולים (Double Bind Theory)?

א. תיאוריה המסבירה התפתחות סכיזופרניה, כתוצאה מאופי התקשורת במשפחה

ב. תיאוריה המסבירה התפתחות של הפרעת זהות דיסוציאטיבת

ג. תיאוריה טיפולית-פסיכודינמית, לפיה יש להמנע מהעברת מסרים כפולים בטיפול

ד. תיאוריה לפיה משפחות שבהן רגשות שליליים המובעים באופן מוגזם עלולים לגרום להתפרצות של אפיזודה פסיכוטית בקרב בני משפחה החולים בסכיזופרניה

A

תיאוריה המסבירה התפתחות סכיזופרניה, כתוצאה מאופי התקשורת במשפחה

הסבר:
תשובה 1 היא הנכונה. תיאוריית המסרים הכפולים היא תיאוריה חברתית-תרבותית המדגישה את הקושי של הילד להתמודד עם תקשורת משפחתית המבוססת על מסרים כפולים (למשל אם שאומרת לילדה שהיא אוהבת אותו, אך מתרחקת ממנו פיזית). לכן, תשובה 1 היא הנכונה, אך יצוין כי לאורך השנים לא נמצאה תמיכה מחקרית להשערה זו. שאר המסיחים אינם מתארים את תיאוריית המסרים הכפולים, ולכן הם אינם נכונים.

23
Q

יוסי מאמין בכל ליבו כי יש ביכולתו לשלוט במעשיהם של אחרים באמצעות מחשבה בלבד. מה מהבאים הסביר ביותר בנוגע ליוסי?

א. יוסי סובל מסכיזופרניה
ב. יוסי סובל מסימפטומים שליליים של סכיזופרניה
ג. יוסי סובל מדלוזיות
ד. יוסי סובל מהלוצינציות

A

ג. יוסי סובל מדלוזיות

הסבר:
תשובה 3 היא הנכונה. דלוזיה () היא מחשבה שאיננה נכונה לפי אמות המידה של החברה אליה שייך החושב. המחשבה חוזרת על עצמה מספר רב של פעמים, היא אגוסינטונית ואינה ניתנת לשינוי על ידי שכנוע הגיוני. מסיח 1 אינו נכון, משום שקיומן של דלוזיות אינו מהווה קריטריון מספיק על מנת לתת אבחנה של סכיזופרניה. מסיח 2 אינו נכון, מכיוון שדלוזיות מתייחסות לקבוצת הסימפטומים החיוביים של סכיזופרניה ולא לקבוצת הסימפטומים השליליים. מסיח 4 אינו נכון, מפני שהלוצינציה() היא תפיסה סובייקטיבית של גירוי, במצבים בהם לא קיים גירוי במציאות האובייקטיבית. הלוצינציה יכולה להיחוות בכל אחד מהחושים והיא נתפסת כאמיתית לחלוטין. מאחר והתיאור של יוסי נוגע לאמונה או מחשבה שאיננה נכונה ולא לתפיסה של גירוי שאינו קיים, גם מסיח זה נפסל.

24
Q

איזו תרופה אינה ניתנת בדרך כלל לטיפול בדיכאון?

א. TCA) Tricyclics)
ב. SSRI) Selective Serotonin Reuptake Inhibitor)
ג. MAOi) Monoamine Oxidase Inhibitor)
ד. Benzodiazepines

A

Benzodiazepines

הסבר:
תשובה 4 היא הנכונה. תרופות נוגדות דיכאון): מגבירות את פעילות הנוירוטרנסמיטרים נוראפינפרין וסרוטונין. ביניהן ניתן למנות את: תרופות תלת טבעתיות: הפועלות להפחתת הקליטה החוזרת של הנוירוטרנסמיטרים מהמרווח הסינפטי, מסיח 1; מעכבים סלקטיביים של קליטה חוזרת של סרוטונין ): המפחיתים באופן בררני את הקליטה של הסרוטונין, מסיח 2; מעכבי מונואמין אוקסידאז ): מעכבים של פעילותו של האנזים האחראי לפירוק נוראפינפרין, מסיח 3. בנזודיאזפינים ) הן תרופות המשמשות בדרך כלל להרגעה ולטיפול בחרדה ולא לדיכאון, ולכן תשובה 4 היא הנכונה.

25
Q

לפי איזו גישה הפרעות דיסוציאטיביות אינן בהכרח קשורות לטראומה או לאירוע אברסיבי?

א. הגישה ההתנהגותית
ב. הגישה הפסיכודינמית
ג. הגישה הקוגניטיבית
ד. לפי כלל הגישות הללו הפרעות דיסוציאטיביות קשורות לטראומה או לאירוע אברסיבי

A

ג. הגישה הקוגניטיבית

הסבר:
תשובה 3 היא הנכונה. הפרעות דיסוציאטיביות הן הפרעות בתפקוד המודעות, הזיכרון והזהות. לפי הגישה הקוגניטיבית, הפרעות דיסוציאטיביות מתפתחות כתוצאה מקשרים צרים ובלעדיים המתפתחים בין מצבי עוררות שונים לבין זהויות וצברי זכרונות שונים. כתוצאה מכך מצבי עוררות שונים מפעילים זהויות שונות, מעוררים זכרונות מסויימים וגורמים לשכחה של אחרים. מאחר ולפי גישה זו ההפרדה בין הזהויות השונות בעקבות קישורן למצבי עוררות שונים אינה קשורה בהכרח לטראומה או לאירוע אברסיבי, לכן תשובה 3 היא הנכונה. מסיח 1 אינו נכון, משום שלפי הגישה ההתנהגותית דיסוציאציה נרכשת דרך התניה אופרנטית. התהליך מתחיל בשכחה רגעית מקרית של אירוע אברסיבי, המביאה להפחתת החרדה ולכן נתפסת כמתגמלת. קבלת החיזוק מביא לעלייה בהסתברות לשכחת האירוע בעתיד. מסיח 2 אינו נכון, מפני שלפי הגישה הפסיכודינמית, הפרעות דיסוציאטיביות מייצגות מקרה קיצוני של הדחקת תכנים מאיימים אל מחוץ למודע. אירועים טראומטיים בילדות עשויים להוות תמריץ להתפתחותו של סגנון התמודדות דיסוציאטיבי ומדחיק.

26
Q

מה מהבאים אינו נכון על פי גישת הדמיון המשפחתי ()?

א. התבססות עליה עלולה להוביל למהימנות נמוכה בין שופטים
ב. מושפעת מהטיות חברתיות ותרבותיות
ג. קריטריון בודד אינו מהווה תנאי מספק לקביעת אבנורמליות
ד. קריטריון “התנהגות לא מסתגלת” מהווה תנאי הכרחי להגדרה

A

קריטריון “התנהגות לא מסתגלת” מהווה תנאי הכרחי להגדרה

הסבר:
תשובה 4 היא הנכונה. ההבחנה המקובלת כיום בין נורמלי לבין לא נורמלי טמונה במידה בה התנהגותו של אדם תואמת למערך קריטריונים מסוים של אבנורמליות. גישת הדמיון המשפחתי () מאפשרת להגדיר התנהגות אבנורמלית בעזרת שבעה קריטריונים: מצוקה () או אי יכולת (); התנהגות לא מסתגלת ( ); התנהגות אי רציונלית (); התנהגות לא צפויה (); התנהגות לא מקובלת ונדירה מבחינה סטטיסטית; אי נוחות הצופה; הפרות של אמות מידה מוסריות. כל אחד מהקריטריונים אינו מהווה כשלעצמו תנאי הכרחי להגדרת אבנורמליות ולכן הנטען במסיח 4 שגוי והוא התשובה הנכונה. מסיח 1 נכון, כיוון שחיסרון מרכזי בגישה הוא הגדרה לא מדוייקת של הקריטריונים, דבר היכול לגרום לחילוקי דעות בין מעריכים שונים או בין המעריך לאדם הנבדק. מסיח 2 נכון, מפני שחיסרון נוסף בגישה הוא שהיא תלויית חברה. מסיח 3 נכון גם הוא, כיוון שעל פי גישה זו, קריטריון בודד אינו מאפשר הבחנה בין התנהגות נורמלית ואבנורמלית.

27
Q

על פי המודל הקוגניטיבי, אטיולוגיה של פסיכופתולוגיה מוסברת על פי:

א. קונפליקטים בלתי פתורים משנות הילדות המוקדמות
ב. שינויים החלים בהתנהגות כתוצאה מהתנסות בעולם
ג. תהליכי עיבוד מידע משובשים המשפיעים על רגש והתנהגות
ד. פגמים או חבלות במבנים מוחיים האחראים על תפקודים שונים

A

תהליכי עיבוד מידע משובשים המשפיעים על רגש והתנהגות

הסבר:
תשובה 3 היא הנכונה. המודל הקוגניטיבי הינו גישה פסיכולוגית לאטיולוגיה של הפרעות נפשיות, המניחה כי קוגניציה מניעה רגשות והתנהגות. לפי גישה זו, תהליכי עיבוד מידע משובשים יכולים לגרור פתולוגיות נפשיות. מסיח 1 מתאר גישה פסיכולוגית אחרת- המודל הפסיכו-דינאמי. מסיח 2 מתאר גם הוא גישה פסיכולוגית אחרת- המודל ההתנהגותי. מסיח 4 מתאר את הגישה הביולוגית הרואה באנטומיה מוחית אחד הגורמים המרכזיים לפסיכופתולוגיה.

28
Q

מה מהבאים נכון לגבי פוביות?

א. כל סוגי הפוביות נפוצים יותר בקרב נשים מאשר בקרב גברים
ב. חשש מאכילה בפומבי הינו מאפיין של פוביה חברתית
ג. הפוביות כוללות תגובת חרדה קיצונית מפני אובייקט המהווה סכנה ממשית לאדם
ד. חשש משהייה במקומות פתוחים הינו תסמין של פוביה חברתית

A

חשש מאכילה בפומבי הינו מאפיין של פוביה חברתית

הסבר:
תשובה 2 היא הנכונה. לאדם הסובל מפוביה חברתית ) יש פחדים מגבילים במצב חברתי מוגדר, כגון אכילה בפומבי. מסיח 1 אינו נכון, כיוון שפוביה ייחודית מופיעה בשיעורים שווים בקרב נשים וגברים. מסיח 3 אינו נכון, משום שהתגובה הפובית היא לרוב כלפי אובייקט או מצב מסוים, אשר בפועל יש בו סכנה מועטה אם בכלל. מסיח 4 אינו נכון גם הוא, כיוון שהסימפטום המתואר מאפיין אגורפוביה ולא פוביה חברתית.

29
Q

מה מהבאים אינו מהווה סימפטום של הימנעות ותגובתיות נמוכה ב-PTSD
(הפרעת דחק פוסט-טראומטית):

א. יוני מרגיש תחושה של ניתוק וניכור ממשפחתו ומחבריו
ב. יוני מתאמץ שלא לחשוב על הטראומה או על דברים הקשורים בה
ג. יוני מרגיש שאין טעם לתכנן דברים לעתיד
ד. יוני מתקשה מאוד להתרכז בעבודתו

A

ד. יוני מתקשה מאוד להתרכז בעבודתו

הסבר:

תשובה 4 היא הנכונה. הפרעת דחק פוסט-טראומטית
() היא הפרעה המופיעה לאחר שאדם היה חשוף למאורע טראומטי ולאחריו מופיעים סימפטומים המתחלקים בין שלוש קבוצות: חוויה מחדש (, הימנעות () ותגובתיות נמוכה ועוררות (). קושי להתרכז הוא אמנם סימפטום של PTSD,
אך הוא קשור בעוררות מוגברת ולא בהימנעות או בתגובתיות נמוכה ולכן תשובה 4 היא הנכונה. מסיחים 1, 2 ו-3 כולם מהווים סימפטומים של הימנעות מכוונת מכל גירוי הקשור לטראומה ותגובתיות כללית נמוכה.

30
Q

מי מהסימפטומים הבאים מאפיין הפרעת דיכאון קשה ולא מאפיין דיסטימיה)?

א. מחשבות אובדניות
ב. ירידה בתאבון
ג. הפרעות בשינה
ד. קשיי ריכוז

A

מחשבות אובדניות

הסבר:
תשובה 1 היא הנכונה. דיסטימיה ( ) הינה הפרעה של דיכאון כרוני (הנמשך רוב הימים שנתיים לפחות) הכולל סימפטומים מתונים יותר משל הפרעת דיכאון קשה ). דיסטימיה, בשונה מהפרעת דיכאון קשה, אינה כוללת סימפטום של מחשבות אובדניות ולכן תשובה 1 היא הנכונה. מסיחים 2, 3 ו-4 מציגים סימפטומים המשותפים לשתי ההפרעות ולכן הם אינם נכונים.