מין ומגדר: ג'ון ארצ'ר וברברה לויד Flashcards

1
Q

המחקר של מטסון וג’ונסון הפר אלו אמונות טפלות?

A
  • שנשים חוות סוגים שונים של אורגזמות
  • רק גברים מבקשים להגיע לסיפוק מיני
  • סיפוק הומוסקסואלי והטרוסקסואלי שונים ביסודם
How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
2
Q

קינסי מנה 6 דרכים המביאות גברים ונשים לאורגזמה

מהן?

A

אוננות, חלומות מיניים (או שפיכה לילית לגברים), גיפוף הטרוסקסואלי, יחסי מין הטרוסקסואליים, יחסי מי הומוסקסואליים, ומגע מיני עם יצורים לא-אנושיים

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
3
Q

על פי המחקרים של קינסי מה ההשפעה של השכלה על מיניות בגברים?

A

קינסי התייחס להשכלה כסימן למעמד חברתי. גברים עם פחות השכלה דיווחו בד”כ כי מרבית הפורקן בא להם מיחסי מין גניטליים, ולא משנה באיזה מסגרת התרחשו. לעומתם דווחו גברים משכילים יותר על יותר אוננות, פליטה לילית וגיפוף. גברים משכילים נעשו נאמנים פחות לאישה לה נישאו עם חלוף השנים, ואילו גברים לא משכילים נעשו נאמנים יותר עם הזמן.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
4
Q

על פי המחקרים של קינסי מה ההשפעה של השכלה על מיניות בנשים?

A

בנוגע לנשים סיפק קינסי פחות ראיות חותכות על הקשר בין מיניות למעמד חברתי. נשים הגיעו לשיא יכולתן לחוות אורגזמות סביב גיל 30, ושמרו עליה עד לאחר גיל 50. רק תדירות היחסים מחוץ לנישואין הושפעה ממעמדה החברתי של האישה, ודמו לתבניות שנמצאו אצל גברים. יותר נשים משכילות מלא-משכילות דיווחו על חוויות לסביות. הדת, שהייתה גורם זניח בקרב גברים, התגלתה כבעלת חשיבות לנשים. נשים שתיארו עצמן כדתיות חוו גם פחות אורגזמות, ובמיוחד מיחסי מין הטרוסקסואליים. כמו כן, נשים שנולדו לאחר 1900 דיווחו על יותר אורגזמות מאלו המבוגרות מהן, אולי מכיוון שחוו השתחררות מכללי המוסר הויקטוריאני.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
5
Q

ההיפותיזה של קינסי על ההבדלים בין גברים לנשים בגורמים לעוררות מינית נבדקו על סטודנטים, משכילים עפ”י אמות המידה של קינסי. כ-80% מהם קיימו יחסי מין ו-84% מהנשים דיווחו על אורגזמות. היימן (1975) תיעד את עוררתם הפסיכולוגית באמצעות מדידת דופק ולחץ הדם באברי המין, שעה שהאזינו לארבעה סוגים שונים של סיפורים. לקבוצה אחת הושמעו סיפורים רומנטיים, לקבוצה שנייה סיפורים ארוטיים, קבוצה שלישית האזינה לשניהם, וקבוצה רביעית האזינה לסיפורים לא-מיניים ולא-רומנטיים. כל סטודנט השתתף בשתי פגישות.

מה מצאו?

A

ככלל, רק מי שהאזין לסיפורים רומנטיים או ארוטיים, או שילוב של השניים, חווה עוררות. נשים חוו יותר עוררות בהאזנה לסיפורים בהם האישה היא היוזמת והדמות העיקרית, גברים המשיכו באותה מגמה אך בצורה פחות בולטת. דרגה מתחת היו הסיפורים בהם הגבר יוזם והאישה הדמות העיקרית, עבור שני המינים. נראה שפיסיולוגית היה מעט מאוד הבדל בין עוררות גברית ונשית.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
6
Q

היימן בדק גם את המודעות הפסיכולוגית בקרב שני המינים לעוררותם המינית שלהם עצמם. הסטודנטים נתבקשו לדווח על עוררות כללית, ובפרט עוררות גניטאלית כגון זקפה או רטיבות אצל נשים. הדיווחים הושוו עם הממצאים הפיסיולוגיים

מה מצאו?

A

נראה כי נשים טעו יותר בדיווח. הן דיווחו יותר עוררות מדומה בתגובה לגירויים לא-אירוטיים. לפי היימן, אם כן, נשים משכילות יחוו ויזהו גירוי בנסיבות מעוררות, אולם הן נכונות פחות (או שאינן יכולות) לדווח על עוררות ללא נסיבות חברתיות ה”מרשות” זאת.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
7
Q

מה השפיע על התנהגות המינית של נבדקים יותר ממין הנבדק?

A

גיל ומוצא אתני

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
8
Q

התאוריה הפסיכואנליטית מציעה הסברים רבים להתנהגותו המינית של האדם, ומתמקדת באספקטים הלא-רציונאליים שלה

האם תיאוריה זו עדיין רלוונטית כיום?

A

כנראה שלא

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
9
Q

לפי פרויד, נפש האדם בנויה משלושה שלבים

מהם וכיצד באים לידי ביטוי במיניות?

A

לפי פרויד, נפש האדם בנויה משלושה שלבים והם ה’איד’, שכולו רצונות ודחפים, ‘אגו’ שהוא האדם הראציונלי הפועל במציאות, ו’סופר אגו’ שהוא השוטר המוסרי. דחפים ורצונות שאינם מקובלים במציאות החברתית מודחקים מהאגו לאיד ומוצאים את ביטויים בתהליכים תת-מודעים. המיניות מוסברת על ידי פרויד במונחים של המתח בין הרצונות המודעים ה’נאותים’ לעומת המודחקים.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
10
Q

הגדר ההתפתחות הפסיכו-סקסואלית

A

פרויד האמין שמיניות האדם הבוגר מתחילה להתפתח מינקותו, בדחפים וחוויות חושניות מוקדמות שחווה התינוק

אחד המושגים המרכזיים בתיאוריה הוא האינסטינקט, שפרויד הגדיר בתור קונספט שבין ביולוגיה לפסיכולוגיה, ושבשל יסודו הביולוגי אי אפשר להיגמל ממנו

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
11
Q

מהו מקור האינסטינקט על פי פרויד?

A

מקורם של האינסטינקטים המיניים באזורים ארוגניים (שפתיים, פי הטבעת אברי מין וכו’). בתחילה הם מתפקדים עצמאית, ורק אח”כ משויכים לליבידו ומתפקדים כייצוגה הפיזי של העוררות המינית הפסיכולוגית

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
12
Q

מהי מטרת האינסטינקט על פי פרויד?

A

מטרת האינסטינקט הוא להגיע לסיפוק או להפיג מתח, ועצמתו תלויה במקורו בגוף וגודל הצורך הפסיכולוגי. פרויד האמין שמגוון הדרכים האנושיות להנאה מינית נובע ממגוון הדחפים השונים המודחקים בינקות.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
13
Q

מי האמין כי יש מידה של ביסקסואליות בכל אדם, וכי מיניות הילדה גם היא גברית בהתחלה?

A

פרויד

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
14
Q

על פי פרויד אילו אינסטינקטים נאבקים בכל אדם?

A

פרויד תיאר אינסטינקט בונה (ארוס) ואינסטינקט הופכי והרסני (ת’אנתוס), הנאבקים בכל אדם.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
15
Q

. פרויד הגדיר גבריות ונשיות בשלוש רמות

מהן?

A

הרמה הביולוגית (פיזית)

הרמה הסטריאוטיפית

הרמה הפסיכולוגית בה אקטיביות נתפסת כגברית ופאסיביות כנשית.

How well did you know this?
1
Not at all
2
3
4
5
Perfectly
16
Q

התאוריה הפאלית של פרויד עוררה התנגדות

למה?

A

התאוריה הפאלית של פרויד עוררה התנגדות מצד אלו המתנגדים לרעיון כי ילדים הם יצורים מיניים, וגם שלל התנגדויות מצד פסיכולוגים אחרים. קרן הורני (1924) התנגדה לרעיון כי הפין מעורר קנאה באופן בלתי נמנע. לטענתה הילדה מקנאת בהישגי הבנים (להשתין בעמידה, לראות את איברי מינם ולשלוט בהם ביתר יעילות) ולאחר מכן במקומם בחברה. מלני קליין התמקדה בתפקיד האם בהתפתחות המינית. עבודתן של שתי חוקרות אלו ושם ארנסט ג’ונס הביאה לפיתוח ראיה גינוצנטרית (האם במרכז), כאלטרנטיבה תיאורטית לפאלוצנטריות. עדיין קיים וויכוח תאורטי בנושאים אלו.

17
Q

מה הודה פרויד בשלב מאוחר יותר לגבי התיאוריה הפאלית?

A

גם פרויד עצמו הודה בשלב מאוחר יותר כי אינו יודע די אודות ההתפתחות המינית הנשית, וכי לא יכול להיות שכולה מבוססת על תסביך הסירוס. כמו כן הכיר בחשיבות הקשר של הילדה עם אימה בהתפתחות המינית.

18
Q

גלנסון ורויפי (1977) מסכימים בעקרון עם גישתו של פרויד לגבי הפחד מסירוס וקנאת פין. הם תעדו 70 עוללים, מחציתם בנים ומחציתם בנות, במהלך שנת חייהם הראשונה.

מה מצאו?

A

הם דווחו על הבדלים במידת המשחק באברי המין ובגיל שבו התופעה מתרחשת. לטענתם מצאו מיניות נקבית מובהקת, שהתבטאה באוננות ואהבה רגשית. לפיכך הסיקו כי כבר בגיל 18 חודשים מגובשת מיניות נשית/גברית. כמו כן תיעדו מודעות להבדלים אנטומיים בגיל שנתיים.

19
Q

מדוע אי אפשר לתאר התנהגות גברית ביוון העתיקה כהומוסקסואלית?

A

הורוקס (1997) טען כי המיניות הבינארית (גברי/נשי) היא מושג חדש מאוד, שניתן למצוא את שורשיו בשיח של תקופת הנאורות
(Enlightenment).
החידוש הוא בכך שמעולם קודם לכן לא שימשה המיניות אלמנט מכריע בהגדרת זהותו של האדם, ולא זכתה ליחס בפני עצמה.

לפיכך, אי אפשר לתאר התנהגות גברית ביוון העתיקה כהומוסקסואלית, משום שהזהות ההומוסקסואליות עוד לא ‘הומצאה’ אז.

20
Q

הפילוסוף הצרפתי פוקו כתב שלושה כרכים אודות ההיסטוריה של תפקיד המיניות בחברה (1979). לטענתו, הן המרקסיסטים והן הבורגנות טעו בניתוח המיניות. לטענתו, הבורגנות הקפיטליסטית ניצלה את המיניות ולא דיכאה אותה. אותו ניצול (שאינו שונה מבחינת הפעלת הכוח מדיכוי) מתבטא בהפעלת כוח אינטלקטואלי על לפחות 4 אספקטים של ידע מיני ואלו הם:

A
  1. האישה ההיסטרית
  2. הילד המאונן
  3. הזוג המביא ילדים (מלת’וזי)
  4. המבוגר הסוטה
21
Q

מיהם החאניפים באומן?

A

וויקאן (1977) חקר את תפקידי המגדר באומן, סולטנות ערבית באי ערב. לטענתה, ישנו בחברה זאת תפקיד מגדרי שלישי, המכונה ‘חאניף’.

החאניפים הינם גברים המתלבשים ומתנהגים כנשים, ואף חוקי הצניעות אינם חלים עליהם באותה צורה. אולם, חאניף יכול לדבר בצורה אינטימית עם אישה מבלי לסכן את כבודה כמו גם לשבת באזור המופרד לנשים בחתונות ולראות את פני הכלה טרום החתונה. אך הם אינו רשאים לנגן בכלי נגינה של גברים ולשבת לאכול עם גברים בציבור. הם מתפרנסים בעיקר מעבודות שירות, אך גם מבצעים זנות הומוסקסואלית בתפקיד פאסיבי. וויקאן השוותה אותם לטרנסקסואלים, אך הדגישה את ההבדלים בין זה למגדר השלישי.

22
Q

האם הסטטוס הגבוה יותר של הגברים בחברה בא לידי ביטוי בתהליך שעוברים אנשים המשנים את מינים?

A

כן

החוויות של
FTM שונות משל
MTF.
למשל,
MTF
דיווחו כי מילוי תפקיד חברתי של אישה הוא מלחיץ
, בעוד ש-
FTM
דיווחו כי חשו יותר בנוח בתפקיד גברי.

23
Q

מדוע החאניפים הם תופעה יחודית?

A

החאניפים הם תופעה יחודית משום שניתן להגדירם כבין גבר לאישה. אם ברצונם לשוב לתפקד כגברים, הם יכולים להינשא ולקיים מין הטרוסקסואלי. חלקם עושים זאת זמנית או שאינם עושים זאת לעולם, ורק בזקנתם הם שבים להיות מוגדרים כגברים (משום שאינם מבצעים פרקטיקות מיניות). הקלות שבה הם עוברים ממין למין נובעת מהגדרתו כתפקוד חברתי, והופכת אותם, לפי וויקאן, למגדר שלישי השונה מגבריות או נשיות. גם לבושם ייחודי, ואינו כשל גברים או נשים. מאחר ובזקנתם החאניף שוב נחשבים לגברים, הם שונים מהטרנסקסואלים בחברה המערבית המבצעים מעבר קבוע.

24
Q

לפי רוסקו, ישנם שני מדדים חשובים בתיאור הברדאשי

מהם?

A
  1. עיסוק בהתמחות יצרנית
  2. השראתם ע”י כוחות על טבעיים
25
Q

מיהם הברדאשי?

A

לפי רוסקו, ה’ברדאשי’ (זכרים ונקבות אשר אינם ממלאים תפקידים מסורתיים של גברים ונשים בחברה, אלא משלבים אלמנטים משני המינים) בתרבות האינדיאנית מתפקדים כמגדר שלישי ואף רביעי

גברים ברדשיים מיומנים ביצירה ועיסוק דומסטי, נשים- ברדשיות הפגינו כישורים בציד ולחימה, ושני המינים עוסקים בתורת הנסתר כחלק מהגדרתם החברתית וחשו קריאה רוחנית לעסוק באשר עוסקים\ות. בשל חשיבות תפקידיהם הם מקובלים ומכובדים על ידי החברה. לבישת בגדי מגדר הפוך היה נפוץ, ולעיתים העיד על הסטטוס שלהם, אך לא בהכרח. חלק מהזכרים לבשו ביגוד לא גברי ולא נשי, חלק מהנקבות לבשו בגדי גברים רק לקרב. רובם תוארו כהומוסקס’ אך חלק כביסקס’ או הטרו.

26
Q

לפי פוקו, החברה המערבית מבקשת להגדיר כל דבר, כולל מה שאי אפשר להגדירו

למה?

A

זאת מכיוון שהגדרה פירושה כח, כיוון שמאפשרת להקצות כוח שונה לבעלי הגדרות שונות. לכן יצרה החברה המערבית תוויות כגון הומוסקסואל, טרנסקסואל, וטרסוסטיט.

27
Q

לדעת הוקנגם, ממה מונעת הרדיפה ההומופובית?

איזה מחקר תומך בכך?

A

הומוסקסואליות היא קטיגוריה חברתית חדשה, וגברים שתוייגו כהומואים סבלו מידי החוק והחברה. לדעת הוקנגם, הרדיפה הזאת מונעת מפחדם של אנשים, המגדירים עצמם הטרוסקסואלים, ומדחיקים רגשות הומוסקסואלים.

מתאם בין הומופוביה ונטיות הומוסקסואליות מודחקות נמצא בניסוי שבדק עוררות של גברים בתגובה לתוכן הומוסקסואלי, לעומת הצהרותיהם כלפי הומוסקסואליות. (אולם הוא אינו מתייחס כלל להומוסקסואליות בנשים) [היה פער גדול יותר בכמה שאדם חשב שהוא נמשך, לכמה שבאמת נמשך – אצל הומופובים]

28
Q

על פי לאקאן, מהו הפתרון לתסביך אדיפוס?

A

בעיני לאקאן, פתרון תסביך אדיפוס פירושו שהילד מוותר על המיניות ה’כל יכולה’ שלו, לטובת מגדר ספציפי. אצל לאקאן, הפין הוא סמל, והוא מסמל את הסמכות בחברה.