TEMA 25 Flashcards
(94 cards)
INTRODUCCIÓ (TEMA 25)
Els avanços tecnològics i la creixent importància dels mitjans de comunicació fan necessari capacitar per rebre, processar i emetre informació cada cop més tecnificada. La premsa, la televisió i Internet publiquen diàriament taules, gràfics i estudis estadístics que, per interpretar-los adequadament, requereixen coneixements estadístics bàsics.
Per satisfer aquesta demanda, el sistema educatiu espanyol va incorporar l’estudi de l’estadística. Així, en el Decret 32/2014, de 18 de juliol, pel qual s’estableix el currículum d’educació primària de les Illes Balears es contempla, dins l’àrea de matemàtiques, en el bloc 5 anomenat “estadística i probabilitat”, continguts per al seu tractament.
Tot plegat ha d’incidir de forma significativa en la comprensió de les informacions dels mitjans de comunicació, per suscitar l’interès i ajudar a valorar els beneficis que els coneixements estadístics proporcionen davant la presa de decisions en altres àrees.
LLEIS: LOE, LOMLOE, RD.126/2014, RD.984/2021, RD.157/2022, D.32/2014, D.28/2016
ESTADÍSTICA
És la ciència que permet recollir, organitzar, resumir i analitzar dades per poder treure’n conclusions vàlides i prendre decisions.
FASES ESTADÍSTICA
- Recollida d’informació
- Organització de la informació
- Representació de la informació
RECOLLIDA DE DADES
És un procés que consisteix en observar i enregistrar la característica que es manifesta en cadascun dels individus.
DADA
És la informació de cada variable.
SUBFASES RECOLLIDA D’INFORMACIÓ
- Fase de planificació
- Fase d’execució
- Fase de verificació
SUBFASES RECOLLIDA D’INFORMACIÓ: PLANIFICACIÓ
Definir i organitzar les accions que s’executaran per precisar les dades, seleccionar la forma de recollida de dades, les tècniques i els instruments…
SUBFASES RECOLLIDA D’INFORMACIÓ: EXECUCIÓ
Es duen a terme les accions planificades.
SUBFASES RECOLLIDA D’INFORMACIÓ: VERIFICACIÓ
Es comprova la validesa de la informació recollida.
FORMES RECOLLIDA DE DADES
- Directa
- Indirecta
FORMES RECOLLIDA DE DADES: DIRECTA
- Observació directa
- Enquestes o qüestionaris realitzats de primera mà
- Experiments o mesuraments
FORMES RECOLLIDA DE DADES: INDIRECTA
- Observació indirecta
- Informació que es troba a les TIC o dels textos
OBSERVACIÓ DIRECTA
Pren les dades de la pròpia observació.
OBSERVACIÓ INDIRECTA
Parteix de dades ja conegudes (registres, AEMET…).
ENQUESTA O QÜESTIONARIS
Obté dades mitjançant una consulta. Si es realitzés a tota la població es tractaria d’un cens.
FORMES RECOLLIR INFORMACIÓ
- Prenent com a referència tota la població (si no és massa gran).
- Prenent com a referència la mostra (com més àmplia més verídica i fidel)
POBLACIÓ
És el conjunt de casos que compleixen unes determinades característiques i seran objecte d’estudi estadístic. També s’anomena univers o conjunt referencial.
INDIVIDU
Cadascun dels elements de la població.
MOSTRA
En moltes ocasions, el nombre d’elements que componen la població és molt elevat i s’empra un subconjunt de la població anomenat mostra, la qual ha de ser representativa de la població.
MÈTODES DE MOSTRATGE
- Aleatori simple
- Aleatori estratificat
MÈTODES DE MOSTRATGE: ALEATORI SIMPLE
Agafar un nombre indistint de casos de la població completament a l’atzar.
MÈTODES DE MOSTRATGE:ALEATORI ESTRATIFICAT
Agafar una part que està d’acord amb un determinat criteri i extreure a l’atzar un nombre de casos de cada part en que s’ha classificat la població.
ELEMENTS RECOLLIDA DE DADES
- Objectiu
- Procedència de les dades
- Variables
ELEMENTS RECOLLIDA DE DADES: OBJECTIU
L’objectiu del treball i les hipòtesis.